بَاب
الْمَيِّتِ
يُصَلَّى
عَلَى
قَبْرِهِ بَعْدَ
حِينٍ
69-71.
(Defnedildikten) Bir Süre Sonra Cenazenin Kabri Üzerine Namaz Kılma(nın Hükmü)
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا
اللَّيْثُ
عَنْ يَزِيدَ
بْنِ أَبِي حَبِيبٍ
عَنْ أَبِي
الْخَيْرِ
عَنْ
عُقْبَةَ
بْنِ عَامِرٍ
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
خَرَجَ
يَوْمًا
فَصَلَّى
عَلَى أَهْلِ
أُحُدٍ
صَلَاتَهُ
عَلَى
الْمَيِّتِ
ثُمَّ انْصَرَفَ
Ukbe b. Amir'den
(rivayet olunduğuna göre); Rasûlullah (s.a.v.) bir gün (evinden) çıkıp (Uhud
şehitlerinin yattığı) kabristan'a varmış ve Uhud şehitleri üzerine, cenazeye
namaz kılar gibi namaz kılmış. Sonra geri dönmüş."
İzah:
Buhari, cenâiz,
Menâkıb, Meğazi, Rıkak; Müslim, fedail; Nesaî, cenâiz; Ahmed b. Haribel IV-149,
153, 154.
Menhel yazarının
açıklamasına göre, Hz. Nebi Uhut şehıdlerıne kıldığı bu cenaze namazını, Uhut
şehitleri defnedildikten sekiz sene sonra kılmıştır. Nitekim 3224 numaralı
hadis-i şerifte de bu gerçek açıkça ifade edilmektedir.
Mevzumuzu teşkil eden
bu hadis-i şerif, "şehidler üzerine cenaze namazı kılmak
caizdir''diyenler ile "cenaze kabre konduktan sonra üzerine cenaze namazı
kılınabilir" diyenlerin hüccetidir. Ancak bazı fıkıh alimlerinin dediği
gibi bu hadiste geçen "salâ'? kelimesinin cenaze namazında okunan dua
anlamında kullanılmış olması da mümkündür. İbn Hibban da Sahih'inde bu görüşü
savunmuştur.
Bu mevzuda İmam Nevevî
de şunları söylüyor: "Bu hadis-i şerifte geçen "sala"
kelimesiyle kasdedilen cenaze namazı değil, cenaze duasıdır. Çünkü "cenazeye
namaz kılar gibi namaz kıldı" demek, adet-i veçhile "ölülere dua
ettiği gibi dua etti." demektir.
Söz konusu kelimeye dua
manâsı verildiği takdirde bu hadis-i şerifte "Cenaze kabre defnedildikten
sonra kabri üzerine cenaze namazı kılanabilir" diyenlere bir dayanak
bulunamaz. Biz bu meseleyi 31 numaralı babda açıkladığımızdan burada tekrara
lüzum görmüyoruz.