بَاب
الصَّلَاةِ
عَلَى
الْجَنَازَةِ
فِي الْمَسْجِدِ
49-50. Cenaze Namazını
Mescidde Kılmak
حَدَّثَنَا
سَعِيدُ بْنُ
مَنْصُورٍ
حَدَّثَنَا
فُلَيْحُ
بْنُ
سُلَيْمَانَ
عَنْ صَالِحِ
بْنِ
عَجْلَانَ
وَمُحَمَّدِ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَبَّادٍ
عَنْ عَبَّادِ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
الزُّبَيْرِ عَنْ
عَائِشَةَ
قَالَتْ
وَاللَّهِ
مَا صَلَّى
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَلَى
سُهَيْلِ
ابْنِ الْبَيْضَاءِ
إِلَّا فِي
الْمَسْجِدِ
Hz. Aişe (r.anha) dan
demiştir ki: "Allah'a yemin ederim ki, Rasûlullah (s.a.v.) Süheyl b.
Beyda'nın cenaze namazını mescidden başka bir yerde kılmadı."
İzah:
Müslim, cenâiz;
Tirmizî, cenâiz; Nesaî, cenâiz; İbn Mace, cenâiz
Hz. Aişe, Sa'd b. Ebî
Vakkas'ın cenaze namazının mescidde kılınması için emir verip cenazeyi mescide
getirttiği zaman orada bulunan sahabiler, cenaze namazını mescidde kılmanın
caiz olmadığını söyleyerek Hz. Aişe'nin bu hareketine karşı çıktılar. Bunun
üzerine Hz. Aişe, sözlerini yeminle te'yid ederek Hz. Nebiin Süheyl'in cenaze
namazını mescidde kıldırdığını rivayet edip, onları bu hareketin doğruluğuna
inandırdı. Bu hadise Müslim'in Sahih'inde şöyle anlatılır: "Hz. Aişe
(r.a) Sa'd b. Vakkas'ın cezanesinin mescide getirilerek namazının orada
kılınmasını emretti. Fakat halk kendisine itiraz ettiler. Bunun üzerine Hz.
Aişe (r.a)- Bu insanlar Rasûlullah (s.a.v.)'in Süheyl b. Beyza'nın cenaze
namazını mescidden başka bir yerde kılmadığını ne çabuk unuttular-,
dedi."[Müslim, cenâiz]
Yine Müslim'in bu
mevzudaki rivayet ettiği bir hadis-i şerif de şu mealdedir: "Sa'd b. Ebî
Vakkas vefat edince, Nebi (s.a.v.)'in zevceleri cenazesinin mescide
getirilmesini ve kendilerinin de cenaze namazını kılmak İstediklerini
bildirmek için haber gönderdiler. Cemaat da Öyle yaptı. Derken cenazeyi
namazını kılmak için ümmühat-ı mü'minin hücreleri önünde durdurdular ve
peykelere bakan cenazeler kapısından çıkardılar. Müteakiben halkın bunu
ayıpladıklarını haber aldılar, halk:
Cenazeler mescide
sokulmamalı idi, diyorlardı. Aişe bunu duyunca:
Şu insanlar bilmedikleri
bir şeyi ayıplama hususunda ne de sürat gösterirler. Bir cenazenin mescidden
geçirilmesi hususunda bizi ayıplamışlar. Halbuki Rasûlullah (s.a.v.) Süheyl b.
Bezda'nm cenaze namazını mescidin içinden başka bir yerde kılmadı dedi.[Müslim,
cenâiz]
Hz. Süheyl'in babası
Vehb b. Rabia annesi de Da'd'dır. Beyza kelimesi annesinin sıfatıdır.
Hz. Süheyl İslâm'a ilk
girenlerden ve Habeşistan'a hicret edenlerdendir. Daha sonra Mekke'ye dönmüş,
orada müslümanlara yapılan işkencelerin devam etmekte olduğunu görünce,
Medine'ye hicret etmiş. Bedir savaşı başta olmak üzere, birçok savaşlarda
bulunmuş ve hicretin dokuzuncu yılında vefat etmiştir.