DEVAM: 9-10. (Devlet)
Memurların(In) Maaşı
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
مَرْوَانَ
الرَّقِّيُّ
حَدَّثَنَا
الْمُعَافَى
حَدَّثَنَا
الْأَوْزَاعِيُّ
عَنْ
الْحَارِثِ
بْنِ يَزِيدَ
عَنْ
جُبَيْرِ
بْنِ نُفَيْرٍ
عَنْ
الْمُسْتَوْرِدِ
بْنِ شَدَّادٍ
قَالَ
سَمِعْتُ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ مَنْ
كَانَ لَنَا
عَامِلًا
فَلْيَكْتَسِبْ
زَوْجَةً
فَإِنْ لَمْ
يَكُنْ لَهُ
خَادِمٌ
فَلْيَكْتَسِبْ
خَادِمًا
فَإِنْ لَمْ
يَكُنْ لَهُ
مَسْكَنٌ
فَلْيَكْتَسِبْ
مَسْكَنًا
قَالَ قَالَ
أَبُو بَكْرٍ
أُخْبِرْتُ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ اتَّخَذَ
غَيْرَ
ذَلِكَ
فَهُوَ
غَالٌّ أَوْ سَارِقٌ
el-Müstevrid b.
Şeddâd'dan demiştir ki: Ben Nebi (s.a.v.)'i (şöyle) buyururken işittim. “Kim
bizim emrimizde görevli ise (hanımı yoksa) evlensin, hizmetçisi yoksa, bir
hizmetçi tutsun, evi yoksa ev alsın.
(Musa b. Mervan) dedi
ki: Ebû Bekir (Yahya b. İshâk şöyle) dedi: Bana haber verildiği(ne göre)
Peygamber (s.a.v.)'i "Kim bundan başka bir servet edinirse, O kimse
haindir" -yahut ta hırsızdır- derken işittim.
İzah:
Ahmed b. Hanbel IV-229.
Hadis-i şerif, devlet
memurunun evlenecekse israfa kaçmamak şartıyla, kadının mehrini devlet
hazinesinden vererek evlenmesinin, hizmetçisi yoksa, hizmetçi tutacak kadar,
evi yoksa ev kirasını karşılayacak kadar devlet hazinesinden para harcayarak
hizmetçi tutmasının ve ev kiralamasının caiz olduğunu ifade etmektedir.
Hattâbî'ye göre, bu
hadis-i şerifi iki şekilde tefsir etmek mümkündür.
1. Bir memurun
devletten aldığı maaşla evlenmesi, hizmetçi, ev temin etmesi ve bunları temin
edecek kadar maaş alması caizdir.
2. Eğer bir memur
bekarsa devletin onu devlet hazinesinden evlendirmesi, hizmetçisi yoksa hizmetçi
tutması ve evi yoksa ona ev kiralaması icab eder.
Hadîsin senedinde geçen
Cübeyr b. Nüfeyr, İmam Ahmed'in rivayetinde Abdurrahman b. Cübeyr olarak
geçmektedir. Bezl'ül-Mechûd yazarının tahkikine göre, doğrusu da budur. Ve bu
Abdurrahman b. Cübeyr'den maksat Abdurrahman b. Cübeyr el-Mısrî, el-Fakih,
el-Farzi, el-Müezzin, el-Amirî'dir.
Hadisin sonunda geçen
Ebû Bekir'den maksatsa İmam Ahmed'in şeyhi Yahya ibn İshak'dır.
Her ne kadar
AviTül-Ma'bûd yazarı bu Ebû Bekir'in Hz. Ebû Bekir Sıddîk olduğunu söylemişse
de bu görüş doğru değildir.
Metin sonundaki -yahut
ta hırsızdır- manâsına gelen cümledeki tereddüt ifadesi raviye aittir.