بَاب
فِي
اتِّخَاذِ
الْكَاتِبِ
6. Katip Tutmak
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا
نُوحُ بْنُ
قَيْسٍ عَنْ
يَزِيدَ بْنِ
كَعْبٍ عَنْ
عَمْرِو بْنِ
مَالِكٍ عَنْ
أَبِي
الْجَوْزَاءِ
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
قَالَ
السِّجِلُّ
كَاتِبٌ
كَانَ لِلنَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
İbn Abbâs'dan demiştir
ki: es-Sicillü (diye anılan sahabî) Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın
katibi idi.
Diğer tahric: Nesai
s-kübra (11272)
AÇIKLAMA:
Hadis-i şerîf devlet
başkanı ve diğer idarecilerin yazı işlerinde çalıştırmak üzere kâtib
kullanmalarının caiz olduğunu ifade etmektedir. Nitekim Resulü Ekrem efendimiz
bizzat vahy kâtibi kullanmıştır. Vahy kâtiblerinin en meşhurları şunlardır:
1. Abdullah b. Sa'd b.
Ebi Şerh el Amirî; 2. Ebû Bekir es-Sıddîk 3. Ömer 4. Osman, 5. Ali 6. Amir b.
Feheyre 7. Abdullah b. Erkam 8. Übey b. Ka'b 9. Sabit b. Kays b. Şemmâs, 10.
Zeyd b. Sabit 11. Muaviye b.Ebi Süfyân 12. Mugîre b. Şu'be 13. Zübeyr b. Avvâm
14. Halid b. Velid 15. Ala b. el Hadramî 16. Amr b. As 17. Abdullah b. Revaha
18. Muhammed b. Mesleme 19. Abdullah b. Abdullah b. Übeyy b. Selûl.
Hafız Şemsüddin b. el
Kayyim el-Cevziye hocası İbn Teymiyye'nin bu hadisi mevzu saydığını, çünkü Hz.
Peygamber'in sahabileri arasında "Sicili" isimli bir şahsın
bulunmadığını söylemiştir. Doğrusu da budur. Yine İbn Kay-yim'in ifadesine göre
bazıları "O gün göğü, kitaptan dürercesine toplarız"[Enbiya 104]
âyet-i kerimesinde geçen Sicili kelimesiyle söz konusu kâtibin kastedilmiş olduğunu
söylemişlerse de bu görüş doğru değildir. Çünkü bu âyet-i kerime Mekke'de
inmiştir.
Oysa Hz. Peygamber'in
Mekke'de vahy kâtibi yoktu.