DEVAM: 16. Antlaşma
Mirası Zevilerham (Denilen Hısımlara Tanınan) Miras (Hakkı) İle Yürürlükten
Kaldırılmıştır
حَدَّثَنَا
هَارُونُ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ حَدَّثَنَا
أَبُو
أُسَامَةَ
حَدَّثَنِي إِدْرِيسُ
بْنُ يَزِيدَ
حَدَّثَنَا
طَلْحَةُ
بْنُ
مُصَرِّفٍ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ جُبَيْرٍ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ فِي
قَوْلِهِ
تَعَالَى
وَالَّذِينَ
عَاقَدَتْ
أَيْمَانُكُمْ
فَآتُوهُمْ
نَصِيبَهُمْ
قَالَ كَانَ
الْمُهَاجِرُونَ
حِينَ
قَدِمُوا
الْمَدِينَةَ
تُوَرَّثُ
الْأَنْصَارَ
دُونَ ذَوِي
رَحِمِهِ لِلْأُخُوَّةِ
الَّتِي آخَى
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بَيْنَهُمْ
فَلَمَّا
نَزَلَتْ
هَذِهِ
الْآيَةُ
وَلِكُلٍّ
جَعَلْنَا
مَوَالِيَ
مِمَّا
تَرَكَ قَالَ
نَسَخَتْهَا
وَالَّذِينَ
عَقَدَتْ
أَيْمَانُكُمْ
فَآتُوهُمْ
نَصِيبَهُمْ
مِنْ
النَّصْرِ وَالنَّصِيحَةِ
وَالرِّفَادَةِ
وَيُوصِي لَهُ
وَقَدْ
ذَهَبَ الْمِيرَاثُ
İbn Abbâs'dan
"Yeminlerinizin bağladığı kimselere hisselerini veriniz"[Nisa 33]
âyeti hakkında (şöyle) dediği (rivayet olunmuştur): "Muhacirler Medine'ye
geldikleri zaman Rasûlullah (s.a.v.)'in ensarla muhacirler arasında kurmuş
olduğu kardeşlikten dolayı (muhacirler) ensara (bir ensarlının) akrabasından
önce (mirasçı kılınırlardı). (Bu âyet bu tatbikatla ilgiliydi. Bir süre sonra)
"Ana babanın ve akraba'nın bıraktıklarından her birine varisler
kıldık...[Nisa 33] (mealindeki âyet-i kerime) inince bu âyet öbür âyeti
neshetti. Binaenaleyh) "yeminlerinizin bağladığı kimselere hisselerinizi
veriniz"[Nisa 33] (âyet-i kerimesinde yeminlerin bağladığı kimselere
verilmesi emredilen hisseden maksat) yardım, nasihat ve onlara yapılacak
vasiyettir. (îşte bu şekilde muhacirlerin ensarın malı üzerindeki) miras
(hakları) yürürlükten kalktı.
İzah:
Buhari, Kefâle, tefsiri
sûre
Metinde geçen âyet-i
kerimesindeki akd kelimesi bağlamak, güçlendirmek sağlamlaştırmak anlamına
gelir. Eleymân kelimesi ise "elyemin" kelimesinin çoğuludur.El yemin
"sağ el" anlamına geldiği gibi, kasem yani yemin anlamına da gelir.
Akd yaparken insanlar birbirlerinin sağ ellerini tutup tokalaştıklarından
bunlara "sağ ellerinizin bağladığı kimseler" denmiştir. Fakat burada
"el eyman" kelimesinin yemin anlamına gelmesi daha doğru ve
uygundur. Her ne kadar Buharı ve İbn Kesir'in rivayetlerinde metinde geçen
"yeminlerinizin bağladığı..."[Nisa 33] âyetinin"Ana-baba ve
akrabasının..."[Nisa 33] âyetini neshettiği ifade ediliyorsa da mevzumuzu
teşkil eden hadis-i şerifte aksi ifade edilmektedir. Taberinin ifadesine göre
doğrusu da budur.[Halife, Cami'ün-nukul fi esbabii'n-Nuzul 1-465.] Burada
yeminlerle akit yapanların kimler olduğu meselesi üzerinde birkaç görüş
vardır:
1. Bu cümle ile kasdedilen
halifler, kendileriyle dostluk ve kardeşlik ahd edilmiş bulunanlardır. Fıkıh
ilminde mevlelmiivâlat diye anılan bu akdi bir önceki hadisin şerhinde
açıklamıştık.
2. Hz. Peygamberin
Medine'de aralarında kardeşlik bağı kurduğu en-sar ile muhacirlerdir. Bu bağ
sebebiyle aralarında kardeşlik bağı bulunan ensar ile muhacirler birbirlerine
varis olabiliyorlardı. "Ana babanın ve akrabanın bıraktıklarından
herbirini varisler kıldık[Nisa 33] âyeti inince bu uygulama yürürlükten
kaldırıldı. Kardeşler arasında da sadece yardımlaşma nasihat ve vasi-yetleşmek
kaldı.
3. Bu cümle ile
kastedilen evlatlıklardır. Daha önce evlatlıklar kendilerini evlat edinenlere
varis olurdu. âyetiyle onlara mirastan pay verilmesi emredildi. Fakat daha
sonra inen âyetlerle miras sadece farz (pay) sahibleriyle asabe ve zevil erhama
bırakıldı. Evlatlıklara da sadece vasiyet yoluyla pay verildi.
4. Ebû Ali el-Cübbâî'ye
göre cümlesi kendisinden bir önceki cümlede bulunan kelimeleri üzerine
atfedilmiştir. O zaman mana şöyle olur. Ana-babanın, akrabanın ve
yeminlerinizin bağladığı kimselerin geriye bıraktığı mallar için vârisler
yarattık. Mirası antlıya değil vâris olan mevlalara veriniz. Cübbâî'nin bu
te'vili çok uzak bir yorumdur.
5. Ebû Müslim eJ
İsfahanî'ye göre ise bu cümle ile kast edilen aralarında nikâh bağı bulunan
karı kocadır.[Halife, Cami'ün-nukul fi esbabü'n-nuzul V-548, 549.] Her ne kadar
İbn Abbâs (r.a.) söz konusu cümle ile Resül-ü Ekrem'in Medine'de ensar ile
muhacirler arasında kurduğu kardeşliğin kastedildiğini söylemişse de ulema bu
mevzuda ileri sürülen görüşler içerisinde en kuvvetli görüşün birinci ve
beşinci maddede açıkladığımız görüş olduğunu söylemişlerdir. Birinci maddede
zikredilen akdin hükmünü ise 2918 numaralı hadisin şerhi ile bir önceki hadisin
şerhinde açıkladık.