DEVAM: 44. Hayvanlara
Karşı Yerine Getirilmesi Emredilen Görevler
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
مَهْدِيٌّ
حَدَّثَنَا
ابْنُ أَبِي يَعْقُوبَ
عَنْ
الْحَسَنِ
بْنِ سَعْدٍ
مَوْلَى
الْحَسَنِ
بْنِ عَلِيٍّ
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ
بْنِ
جَعْفَرٍ
قَالَ
أَرْدَفَنِي
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ خَلْفَهُ
ذَاتَ يَوْمٍ
فَأَسَرَّ
إِلَيَّ حَدِيثًا
لَا
أُحَدِّثُ
بِهِ أَحَدًا
مِنْ النَّاسِ
وَكَانَ
أَحَبُّ مَا
اسْتَتَرَ بِهِ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ لِحَاجَتِهِ
هَدَفًا أَوْ
حَائِشَ
نَخْلٍ قَالَ
فَدَخَلَ
حَائِطًا
لِرَجُلٍ
مِنْ الْأَنْصَارِ
فَإِذَا
جَمَلٌ
فَلَمَّا
رَأَى النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
حَنَّ
وَذَرَفَتْ
عَيْنَاهُ
فَأَتَاهُ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَمَسَحَ ذِفْرَاهُ
فَسَكَتَ
فَقَالَ مَنْ
رَبُّ هَذَا
الْجَمَلِ
لِمَنْ هَذَا
الْجَمَلُ
فَجَاءَ
فَتًى مِنْ
الْأَنْصَارِ
فَقَالَ لِي يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
فَقَالَ
أَفَلَا
تَتَّقِي
اللَّهَ فِي
هَذِهِ
الْبَهِيمَةِ
الَّتِي
مَلَّكَكَ
اللَّهُ
إِيَّاهَا
فَإِنَّهُ
شَكَا
إِلَيَّ
أَنَّكَ
تُجِيعُهُ
وَتُدْئِبُهُ
Abdullah b. Ca'fer'den;
demiştir ki: "Bir gün Rasûlullah (s.a.v.) beni terkisine aldı da bana sır
olarak bir söz söyledi ki ben onu insanlardan hiçbir kimseye söylemem.
Rasûlullah (s.a.v.)'in
abdest bozmak için arkasına gizlenmeyi en uygun bulduğu şey ya yüksek binalar
yahut da sık hurma ağaçları idi."
(Abdullah) dedi ki: (Hz.
Nebi bir gün) ensardan bir adamın bostanına girdi. Bir de ne görsün, bir deve!
Rasûlullah (s.a.v.)'i görünce (deve) inledi, gözlerinden yaşlar aktı. Bunun
üzerine Peygamber (s.a.v.) onun yanına gelip kulak kökünü okşadı, (hayvan da)
sakinleşti. Nebi (s.a.v.): "Bu devenin sahibi kimdir, kimindir bu
deve?" diye sordu. Ensar'dan bir genç gelip; Ey Allah'ın Rasûlü o
benimdir, dedi (Nebi (s.a.v.)'de) "Allah'ın, seni kendisine sahip kıldığı
şu hayvan hakkında Allah'tan korkmuyor musun? Gerçekten bu hayvan senin
kendisini aç bıraktığını ve yorduğunu bana şikâyet ediyor." buyurdu.
İzah:
Müslim, hayl; fedâil;
İbn Mâce, tahâre; Dârimi, vudû'; Ahmed b. Hanbel, I, 204, 205.
Metinde geçen "el-haış" kelimesi birbirine geçmiş
sık hurma ağaçlan anlamına gelir.Müslim'in rivayetinde ifade edildiğine göre,
râvi İbn Esma bu kelimenin, "Hurma bahçesi"'manasına geldiğini
söylemiştir.Hedef kelimesi ise, yüksek bina, tepecik gibi manalara
gelir."Zifra" kelimesi ise, İbnü'l-Esîr'in, Nihâye'de ifâde ettiğine
göre, "kulağın kökü" manasına gelen müennes bir kelimedir.
Hadis-i şerif
hayvanları güçlerinin yetmediği işlerde kullanarak onlan bitkin bir hale getirmenin,
onları aç ve susuz bırakmanın Allah'ın gazabını, Rasûlünün de itabını mucib
olduğunu ifâde etmektedir.
Kadı Iyâz bu hadiseyi,
şifâ-i şerifte değişik şekillerde anlatmış ve Aliyyü'l-Kâri'de bu olay hakkında
bir açıklama yapmaktan kaçınmıştır.