بَاب
فِي
النِّسَاءِ
يَغْزُونَ
32. Savaşa Katılan
Kadınlar
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
السَّلَامِ
بْنُ مُطَهِّرٍ
حَدَّثَنَا
جَعْفَرُ
بْنُ
سُلَيْمَانَ
عَنْ ثَابِتٍ
عَنْ أَنَسٍ
قَالَ كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَغْزُو
بِأُمِّ
سُلَيْمٍ
وَنِسْوَةٍ
مِنْ
الْأَنْصَارِ
لِيَسْقِينَ
الْمَاءَ
وَيُدَاوِينَ
الْجَرْحَى
Enes (r.a.)'den;
demiştir ki "Rasûlullah (s.a.v.) su
taşımaları ve yaraları tedavi etmeleri için Ümmü Süleym ve Ensar'dan (bazı)
kadınları harbe götürmüştür."
İzah:
Buhari, cihâd; Müslim,
cihâd; Tirmizi, siyer; Ahmed b. Hanbel, VI,
I, 224, 463; V, 271; VI, 380.
Hadis ulemasından
Hattabî şunları söylüyor: "Bu hadis-i şerif, yaralıların tedavisi ve
askere su taşıma gibi geri hizmetlerde kendilerinden yararlanılmak için
kadınların savaşa götürülebileceğine delâlet etmektedir."
Her ne kadar bir
hadis-i şerifte Hz. Nebiin kendisiyle birlikte savaşa çıkan kadınları cepheden
geri çevirip evlerine gönderdiği ifade ediliyorsa da bunun müslümanların zayıf
olmaları sebebiyle zafer ümidinin bulunmadığı bir savaşta olduğu düşünülebilir.
Çünkü bu durumda kadınların düşmanın elinde kalması tehlikesi söz konusudur.
Bu yüzden Hz. Peygamber kadınları cepheden geri çevirmiş olabileceği gibi,
savaşa katılan kadınların çok genç olmaları sebebiyle fitneye sebebiyet
verebilecekleri endişesiyle geri çevirmiş de olabilir.
Savaşa katılan
kadınların harp ganimetlerinden hisse alıp alamayacakları meselesi ulema
arasında ihtilaflıdır. Genellikle ilim adamları savaşa katılan kadınların harp
ganimetlerinden erkekler gibi bir hisse alamayacağı görüşündedirler.
Hz. İbn Abbâs'a göre bu
kadınlara harp ganimetlerinden bir bağış verilebilir. Süfyân es-Sevrî ile
Hanefi uleması ve İmam Şafiî bu görüştedirler. İmam Mâlik'e göre ise, bu
kadınlara ganimetlerden bir pay verilemeyeceği gibi, bağış da verilemez.
Harbe katılan
kadınların yaralıları tedavi etmeleri mevzuunda ise, imam Nevevî şunları
söylüyor: "Kadınların harpte yaralıları tedavi etmeleri meselesi
kendilerine nikah düşmeyen yakın akrabaları ile kocalarına mahsus özel bir
durumdur. Kendilerine nikah düşen kimselerin tenine dokunmaları ise, haramdır.
Bu bakımdan eğer bu kadınlar kendi kendilerine nikah düşen erkekleri tedavi
etmek mecburiyetinde kalırlarsa, ancak tedavi için dokunmaları zarurî olan
yerlere dokunabilirler."