DEVAM: 29. Oruçlunun
Kan Aldırması Konusunda Ruhsat
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
يَعْنِي
ابْنَ الْمُغِيرَةِ
عَنْ ثَابِتٍ
قَالَ قَالَ
أَنَسٌ مَا
كُنَّا
نَدَعُ
الْحِجَامَةَ
لِلصَّائِمِ
إِلَّا
كَرَاهِيَةَ
الْجَهْدِ
Enes (b. Mâlik r.a.)'
şöyle demiştir: Biz (sahâbîler) oruçlu iken kan aldırmayı, sadece meşakkate
düşmemek için (meşakkatten korkarak) terkederdik.
İzah:
Buhârî, savm
Bu eser, ashâb-ı
kiramın oruçlu iken kan aldırmaktan kaçınmalarının sebebinin, hacamatın yasak
oluşu değil, meşakkate düşmek korkusu olduğunu ifâde etmektedir. Buna göre
zayıflaması, halsizleşmesi söz konusu olan oruçlunun kan aldırması mekruh
olmaktadır. Ama böyle bir korkusu olmayan için kerahet söz konusu değildir.
Bu, Hanefî mezhebinin görüşüne uygun düşmektedir.
Hz. Enes'in bu sözüne
benzer eserler başka sahabîlerden de gelmiştir. Şu haberler bunlardan
bâzılarıdır:
Ebû Saîd el-Hudrî
(r.a.) şöyle der;
"Biz oruçlunun kan
aldırmasını ancak zaaf yüzünden men' ettik.[Beyhâkî, es-Sünenü'l-kübrâ, IV,
264.]
İbn Abbas (r.anhümâ):
"Ben, oruçlunun
kan aldırmasını sâdece zaafa düşmesi korkusuyla kerih görürüm."[Beyhâkî,
es-Sünenü'1-kübra, IV, 264.]
İmâm Mâlik de
Muvatta'da şöyle der:
"Oruçlu için kan aldırmak
ancak zayıflaması korkusuyla mekruh olur. Eğer bu korku olmasa mekruh değildir.
Bir kimse Ramazanda kan aldırır ve orucu bozmazsa, ona kan aldırdığı günün
orucunu kâza etmesini emretmeyiz. Çünkü, oruçlunun kan aldırmasının mekruh
oluşu orucun tehlikeye düşmesi dolayısıyladır."
Bu eserin Buhârî'deki
rivayeti şöyledir:
Sabit el-Bünânî şöyle
demiştir:
"Enes b. Mâlik
(r.a.)'e; Siz oruçlunun kan aldırmasını mekruh görür mü idiniz? diye soruldu.
"Zayıflaması korkusu olmazsa, hayır" dedi."