DEVAM: 26-27. Lian
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
قَالَ
أَخْبَرَنِي
يُونُسُ عَنْ
ابْنِ
شِهَابٍ عَنْ
سَهْلِ بْنِ
سَعْدٍ
السَّاعِدِيِّ
قَالَ
حَضَرْتُ
لِعَانَهُمَا
عِنْدَ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَأَنَا
ابْنُ خَمْسَ
عَشْرَةَ سَنَةً
وَسَاقَ
الْحَدِيثَ
قَالَ فِيهِ
ثُمَّ
خَرَجَتْ
حَامِلًا
فَكَانَ
الْوَلَدُ يُدْعَى
إِلَى
أُمِّهِ
Sehl b. Sa'd
es-Sâidî'den; demiştir ki: "Ben (Uveymir ile hanımının) liânlarında
bulundum. O zaman ben onbeş yaşında bir çocuk idim.”
(Râvî Yunus hadîsin
bundan sonraki kısmında bir önceki) hadîsi (Sehl'den naklen) rivayet etti ve bu
rivayetinde (bir önceki 2246. hadîsten fazla olarak) şunları nakletti: "Sonra
kadın (evinden) hâmile olarak çıktı ve çocuk annesine nisbet edildi."
İzah:
Hafız İbn Hacer'in
tahkikine göre Uveymir'in karısına liân yapması hicretin onuncu yılının Şa'bân
ayında vukua gelmiştir.[bk. İbn Hacer, Fethü'1-Bâri, XI, 370.]
Lian’dan sonra çocuk
Uveymir'e değil, annesine nisbet edilmiştir. Nitekim 2248 numaralı hadîs-i
şerîf de bu gerçeği te'yîd etmektedir. Çünkü liândan sonra bu çocuğu kadının
eski kocasına nisbet etmek mümkün olamayacağı gibi zînâ isnâd edilen erkeğe
isnâd etmek de caiz değildir. Zira Rasûl-i Ekrem Efendimiz (s.a.v.): "Zina
eden için recin vardır."[bk. 2273 numaralı hadîs.] buyurmuştur.