بَاب
فِي
تَعْظِيمِ
الزِّنَا
48-50. Zinanın Büyük
Günah Olduğu
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
أَخْبَرَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ
مَنْصُورٍ
عَنْ أَبِي
وَائِلٍ عَنْ
عَمْرِو بْنِ
شُرَحْبِيلَ عَنْ
عَبْدِ
اللَّهِ
قَالَ قُلْتُ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ
أَيُّ
الذَّنْبِ
أَعْظَمُ قَالَ
أَنْ
تَجْعَلَ
لِلَّهِ
نِدًّا
وَهُوَ خَلَقَكَ
قَالَ
فَقُلْتُ
ثُمَّ أَيٌّ
قَالَ أَنْ
تَقْتُلَ
وَلَدَكَ
مَخَافَةَ
أَنْ يَأْكُلَ
مَعَكَ قَالَ
قُلْتُ ثُمَّ
أَيٌّ قَالَ
أَنْ
تُزَانِيَ
حَلِيلَةَ
جَارِكَ قَالَ
وَأَنْزَلَ
اللَّهُ
تَعَالَى
تَصْدِيقَ
قَوْلِ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ وَالَّذِينَ
لَا
يَدْعُونَ
مَعَ اللَّهِ
إِلَهًا
آخَرَ وَلَا
يَقْتُلُونَ
النَّفْسَ
الَّتِي
حَرَّمَ
اللَّهُ
إِلَّا
بِالْحَقِّ
وَلَا
يَزْنُونَ
الْآيَةَ
Abdullah b. Mes'ûd
(r.a.)'dan; demiştir ki: Ey Allah'ın Rasûlü, en büyük günah hangisidir? diye
sordum da Rasûl-i Ekrem; "Seni yaratmış olduğu halde Allah'a şirk
koşmalıdır," buyurdu.
Sonra hangisidir? dedim.
(O); "Seninle beraber yemesinden korkarak çocuğunu öldürmendir," diye
cevâp verdi.
Sonra hangisidir? dedim.
"Komşunun helâliyle zina etmendir," buyurdu. Abdullah b. Mes'ûd dedi
ki, Yüce Allah Nebi (s.a.v.)'in bu sözünü doğrulamak için şu âyet-i kerîmeyi
indirdi; "Allah'ın hâlis kulları o kimselerdir ki, Allah'la beraber başka
bir İLAH'A dua etmezler, Allah'ın (öldürülmesini) haram kıldığı nefsi haksız
yere öldürmezler. Zînâ da etmezler. Her kim de bunları yaparsa ağır cezaya
çarpar."
İzah:
Günah, faili şer'an
zemme müstehâk olan ma'siyete denir. Dört çeşit günah vardır:
1. Tevbe etmedikçe
afvedilmeyen günah. Bu şirktir.
2. İstiğfar etmekle ve
diğer hasenat ile bağışlanması umulan günahtır. Bunlar küçük günahlardır.
3. Tevbe ile de tevbe
etmeden de bağışlanması umulan günahlar. Bunlar namaz veya zekât gibi
farizaları terketmekle ve sadece Allah hakkıyla ilgili günahlardır.
4. Sadece kul hakkıyla
ilgili günahlar. Bunlar ya hakkı sahibine iade etmekle veya onunla
helâlleşmekle bağışlanmış olur.
Eğer mazluma hakkı
dünyada verilmezse hak sahibi öbür dünyada Allah huzurunda zâlimden davacı
olacaktır.[Aliyyu'l-Kâri, Mirkâtu'l-Mefâtih, I,
102.] Nitekim şu hadîs-i şerifte bu gerçek açıkça ifâde edilmektedir.
Rasûlullah (s.a.v.);
"Müflis kimdir
bilir misiniz?" buyurdu. Ashâb;
Bizce müflis hiçbir
dirhemi ve eşyası olmayan kimsedir, dediler. Bunun üzerine Rasûl-i Ekrem
Efendimiz şöyle buyurdu;
"Gerçekten benim
ümmetimden müflis, kıyamet gününde namaz, oruç, ve zekâtla gelecek olan
kimsedir. Ama şuna sövmüş, buna zînâ isnadında bulunmuş, şunun malını yemiş,
bunun kanını dökmüş, diğerini de dövmüş olarak gelecek ve buna hasenatından
şunla hasenatından verilecektir. Şayet davası görülmeden hasenatı biterse,
onların günahlarından alınarak bunun üzerine yüklenecek, sonra cehenneme
atılacaktır.” [Müslim, birr]
Mevzûmuzu teşkil eden
Ebû Dâvud hadîsinden anlaşılıyor ki rızık endişesiyle çocuk öldürmek büyük
günâhlar içerisinde şirkten sonra ikinci sırayı almaktadır. Çocuğu rızık
endişesiyle öldürmekse ayrı bir günâhtır. Rızkın Allah'dan geldiğinden gaflet
etmektir.
Bilindiği gibi bir
mü'mini haksızca öldürmek büyük günâhlardandır. Mü'mini öldürmekten doğan
günâhlar içerisinde en ağır olan mü'min bir akrabayı öldürmektir. Mü'min
akrabalardan öldürülmesi en büyük günâh olan da babayı ve anneyi öldürmektir.
Ondan sonra çocuğu öldürmenin günâhı gelir. Bir başka ifâdeyle bir kimsenin
kendi babasını öldürmesinin günâhı çocuğunu öldürmenin günâhından daha
büyüktür. Nasıl ki Allah Teâlâ Hazretleri, "Anne ve babaya öf bile
demeyin."[İsrâ 23] âyetinin delaletiyle
anne ve babayı dövmenin de haram olduğunu ifâde buyurmuşsa, Rasûl-i Ekrem
Efendimiz de, bir kimsenin çocuğunu öldürmesinin en büyük günâhlardan olduğunu
söylemekle babanın da bu hükmün içerisine girdiğini delâlet yoluyla ifâde
buyurmuştur. Çünkü çocuğu öldürmek büyük günâhlardan olduğu sabit olunca,
günâhı ondan daha büyük olan baba katlinin de bu hükme evleviyetle girdiği
rahatça anlaşılır.
"Komşunun
helâlinden murad, karışıdır. Zînâ mutlak surette haram ve büyük günâh olmakla
beraber burada, "komşunun karısı ile" diye kayıtlanması, onunla zînâ
etmenin daha da çirkin ve büyük suç olduğunu göstermek içindir. Bir de komşunun
karısını hassaten zikretmesi, ekseriyetle zînâ, komşular arasında
yapıldığındandır. Zira evlerinin biribirine yakın olması görüşüp buluşmayı
kolaylaştırır.
Hadîs-i şerîfte
komşunun karısı ile yapılan zinanın büyük günâh olarak gösterilmesi komşu
kızı, gelini ve nikâhlısı olmayan herhangi bir komşu kadını ile zina etmenin
hükümden hariç kaldığına delâlet etmez. Çünkü burada "kansı" tâbiri
bir kayd-ı ihtirazı değil, kayd-ı eksendir. Yâni ekseriyetle komşu kadınları
hükümde müsavidirler. Fakat "komşu" ta'bîri bir kayd-ı ihtirâzidir.
Binâenaleyh komşu kadınla yapılan zina komşu olmayan kadınla yapılan zinadan
daha çirkin ve daha büyük suçtur. Çünkü kişi, komşudan sadâkat bekler. O, evde
yokken komşusu onun malını ve ailesini koruyacak, ona her nev'i zararın
gelmesine mâni' olacak, onun gözlerini ardında bırakmayacaktır. Zîrâ komşuya
ikramda ve ihsanda bulunmak hem Allah teâlânın hem de Rasûl-i Zîşânın
emirlerindendir. Bu cihet nazar-ı i'tibâre alınarak bir de kçmşunun karısı ile
zînâ meselesi düşünülürse, onun ne derece çirkin bir fiîl ve büyük bir günâh
olduğu kendiliğinden meydana çıkar.[Davudoğlu, Sahîh-i Müslim Tercüme ve Şerhi,
I, 366-367.]