بَاب
الْمَبْتُوتَةِ
لَا يَرْجِعُ
إِلَيْهَا
زَوْجُهَا
حَتَّى
تَنْكِحَ
زَوْجًا غَيْرَهُ
47-49. Üç Talakla
Boşanmış Olan Bir Kadın Başka Bir Kocayla Evlenmedikçe İlk Kocası Ona Dönemez
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو مُعَاوِيَةَ
عَنْ
الْأَعْمَشِ
عَنْ إِبْرَاهِيمَ
عَنْ
الْأَسْوَدِ
عَنْ
عَائِشَةَ
قَالَتْ
سُئِلَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ رَجُلٍ
طَلَّقَ
امْرَأَتَهُ
يَعْنِي
ثَلَاثًا
فَتَزَوَّجَتْ
زَوْجًا غَيْرَهُ
فَدَخَلَ
بِهَا ثُمَّ
طَلَّقَهَا
قَبْلَ أَنْ
يُوَاقِعَهَا
أَتَحِلُّ
لِزَوْجِهَا
الْأَوَّلِ
قَالَتْ
قَالَ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَا تَحِلُّ
لِلْأَوَّلِ
حَتَّى
تَذُوقَ
عُسَيْلَةَ
الْآخَرِ وَيَذُوقَ
عُسَيْلَتَهَا
Âişe (r.a.)'den;
demiştir ki: Rasûlullah (s.a.v.)'e; Bir adam'ın üç talâkla boşadığı karası
başka bir kocayla evlenir de kadının yeni kocası onunla gerdeğe girip cinsî
münâsebette bulunmadan onu boşarsa bu kadının ilk kocasıyla evlenmesi helâl
olur mu? diye soruldu da, Nebi (s.a.v.); "Kadın öbür (yeni) kocanın
balcağızından o da kadının balcağızından tatmadıkça birinci kocaya helâl
olmaz," buyurdu.
Diğer tahric. Buhari,
şehadet, talak, libas, edeb; Müslim, talak; Tirmizi, nikah; Nesai, nikah,
talak; İbni Mâce, nikah (1932); Darimi, talak 4; Muvatta; nikah; Ahmed b.
Hanbel, I, 214; II, 25, 62, 85, 279; III, 284; VI, 24, 37, 38, 42, 96, 193, 226, 229.
AÇIKLAMA:
Karısını boşayan kişi
Rifâa b. Semûel el-kurâzî'dir. Ni-tekim Buhârî'nin rivayetinde bu-ıftihr açıkça
belirtiliyor. Karısının ismi ise Temîme el-Kurazîyye'dir. Kadının evlendiği
ikinci erkek, Abdurrahman b. Ez-Zûbeyr (r.a.)'dir. Abdurrahman b.ez-Zûbeyr
(r.a.) bu kadınla evlendikten sonra onunla gerdeğe girip kimsenin kendilerini
rahatsız etmesine imkân kalmayacak şekilde onunla baş başa kaldıktan sonra
cinsî münâsebette bulunmadan onu boşamıştır. Ancak Rasûl-i Ekrem Efendimiz
"sen onun balcağızından o da senin balcağızından tatmadıkça ilk kocana
helâl olmazsın" buyurarak kocasından üç talâkla boşanan bir kadının başka
bir kocayla evlenip de onunla cinsî münâsebette bulunmadıkça ilk kocasına
dönemeyeceğini veciz bir şekilde ifâde etmiştir. Binâenaleyh bu durumda olan
bir kadının ilk kocasıyla tekrar evlenebilmesi için hiç bir art niyet
olmaksızın ikinci bir kocayla evlenmesi ve onunla cinsî münasebette bulunması
gerekir. Böyle bir evlilik gerçekleştikten sonra eşler normal olarak
boşanırlarsa o zaman kadın ilk kocasıyla evlenebilir.
İslâm dini bu şartları
koymakla ilk kocanın karısını boşarken iyi düşünmesini ve birdenbire boşamaya
karar vermesini önlemeyi hedeflemiştir.