DEVAM: 38-40. Fatıma
Bint Kaysın Rivayetini Kabul Etmeyenler
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ دَاوُدَ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الرَّحْمَنِ
بْنُ أَبِي
الزِّنَادِ
عَنْ هِشَامِ
بْنِ
عُرْوَةَ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ لَقَدْ
عَابَتْ
ذَلِكَ
عَائِشَةُ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهَا
أَشَدَّ
الْعَيْبِ
يَعْنِي
حَدِيثَ فَاطِمَةَ
بِنْتِ
قَيْسٍ
وَقَالَتْ
إِنَّ فَاطِمَةَ
كَانَتْ فِي
مَكَانٍ
وَحْشٍ
فَخِيفَ
عَلَى
نَاحِيَتِهَا
فَلِذَلِكَ
رَخَّصَ لَهَا
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
Hişâm b. Urve'nin babası
(Urve)'den; demiştir ki: Aişe, Fâtıma'nın bu sözünü şiddetle reddetti ve; "Gerçekten
Fâtıma ıssız bir yerde idi ve etrafından korkuluyordu da Rasûlullah (s.a.v.)
onun için kendisine îbn Ümm-ı Mektûm'un evine taşınması için izin verdi"
dedi.
İzah:
Buhârî, talâk; Îbn
Mâce, talâk
Bu hadîs-i şerîf, üç
talâkla kocasından boşanmış olan bir kadının, kocasından mesken ve nafaka taleb
etme hakkı olduğunu iddia eden ilim adamlarının delilidir. Çünkü bu hadîs, Hz,
Fâtıma'mn iddet beklerken kocasının evinden Hz. Ümm-i Mektûm*: un evine
taşınmasının sebebini, onun kocasından mesken ve nafaka taleb etme hakkı
bulunmadığına değil de, kocasının evinin ıssız oluşuna bağlamaktadır. Biz üç
talâkla boşanmış bir kadına kocasının iddet süresince nafaka ve mesken te'mîn
etmekle mükellef olup olmadığı konusunda ulemânın görüşlerini 2290 numaralı
hadîsin şerhinde açıkladığımızdan burada tekrara lüzum görmüyoruz.