DEVAM: 26-27. Lian
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
نَافِعٍ عَنْ
ابْنِ عُمَرَ
أَنَّ رَجُلًا
لَاعَنَ
امْرَأَتَهُ
فِي زَمَانِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَانْتَفَى
مِنْ
وَلَدِهَا
فَفَرَّقَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بَيْنَهُمَا
وَأَلْحَقَ
الْوَلَدَ
بِالْمَرْأَةِ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
الَّذِي
تَفَرَّدَ
بِهِ مَالِكٌ
قَوْلُهُ
وَأَلْحَقَ
الْوَلَدَ بِالْمَرْأَةِ
و قَالَ
يُونُسُ عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ سَهْلِ
بْنِ سَعْدٍ
فِي حَدِيثِ
اللِّعَانِ
وَأَنْكَرَ
حَمْلَهَا
فَكَانَ ابْنُهَا
يُدْعَى
إِلَيْهَا
İbn Ömer'den rivayet
olunduğuna göre, Rasûlullah (s.a.v.) zamanında bir adam karısına liân yaparak
kadının çocuğunu (kendinden olmadığı iddiasıyla) reddetti. Bunun üzerine
Rasûlullah (s.a.v.) onları biribirlerinden ayırdı ve çocuğu (neseb ve mirâsda)
kadına verdi.
Ebû Dâvud dedi ki: râvi
îmam Mâlik'in (rivayette) yalnız kaldığı (söz) "çocuğu kadına ilhak
etti." sözüdür. Yunus, Zührî-Sehl b. Sa'd yoluyla liân hadisinde (şu sözü)
rivayet etmiştir. "(Koca) kadının hamlini kabul etmedi. Bunun üzerine (Hz.
Nebi çocuğu kadına nisbet etti de kadının) çocuğu kendisine (nisbet edilerek)
"Havle'nin oğlu” diye anılır oldu.
İzah:
Buhârî, nikâh, talâk,
ferâiz; Müslim, liân: Tirmizî, talâk; Nesâî, talâk; Ibn Mâce, talâk ; Dârimî,
nikâh; Muvatta, talâk; akdiye; Ahmed b. Hanbel, II, 38, 64, 71, 126.
Karısına liân
yaptığından bahsedilen kimse Hz. Uveymir'dir.Karısı da Havle bint Kays'dır. Hz.
Uveymir karısını zînâ ederken gördüğünü ve dolayısıyla onun dünyaya getireceği
çocuğun kendisinden olmadığını, çocuğun babasının karısıyla zînâ eden adam olduğunu
iddia etmiş Rasûl-i Ekrem de Allah'ın emrettiği şekilde onlara liân yaptıktan
sonra doğacak çocuğu yalnız annesinin ismiyle anılmak, annesine vâris olmak,
kendisine de sadece annesinin vâris olabilmesi kaydıyla annesine vermişti.
Nitekim daha Önce tercümesini suduğumuz 2247 numaralı hadîs-i şerîf bu liân
yapılırken kadının hamile olduğunu 2249 numaralı hadıs-i şerîf, çocuğun sadece
annesinin ismiyle Havle'nin oğlu falanca diye anıldığını, 2252 numaralı hadîs
de çocuğa sadece annesinin Vâris olup başkasının vâris olamayacağını ifâde
etmektedirler. Hattâbî'nin beyânına göre Hanefîler bu hadîsi delîl getirerek
eşlerin sâdece liân yapmakla birbirlerinden ayrılmış olamayacaklarını,
ayrılabilmeleri için hâkimin buna hükmetmesi gerektiğini söylemişlerdir.
Ulemânın büyük
çoğunluğuna (cumhura) göre ise, eşlerin birbirlerinden boşanabilmeleri için
sâdece Hân yapmak yeterlidir. Hadîs-i şerifte liân yapan eşleri birbirinden
Rasûl-i Ekrem'in ayırdığından bahsedilmesinden maksad, bu ayrılmanın Rasûl-i
Ekrem'in hükmüyle gerçekleştiğini ifâde etmek değil, bu liân hadîsesinin ve
dolayısıyla boşanmanın Rasûl-i Ekrem'in huzurunda meydana geldiğini ifâde
etmektir.
Eğer eşlerin
ayrılmaları için hâkimin kararı şart olsaydı, çocuğun koca tarafından
reddedilebilmesi için de hâkimin kararı şart olurdu. Çünkü hadîs-i şerifte
çocuğun koca tarafından reddedilmesi, Hâna atfedilerek zikredilmiştir. Çocuğun
reddedilmesi için hâkimin kararına ihtiyâç olmadığı kabul edildiğine göre,
eşlerin Hândan sonra boşanmış sayılabilmeleri için hakimin kararma ihtiyaç
olmadığını da kabul etmek gerekir. Şu halde hadîste geçen "Rasûlullah
(s.a.v.) onları birbirinden ayırdı" cümlesinin manâsı "Hz. Nebi liân
şahâdetiyle onların birbirlerinden ayrılmış olduklarını beyân etti"
demektir. Mezhep İmamlarının bu meseledeki görüşlerini şu şekilde özetlemek
mümkündür:
a. Ebû Hanife ile İmâm
Muhammed ve Sevri'ye göre liân yapan eşlerin birbirlerinden ayrılabilmeleri
için Hândan sonra ayrıca bir de hakîmin karan gerekir. Bu mevzuda İmâm
Ahmed'den gelen en kuvvetli rivayet de budur. Delilleri ise, mevzûmuzu teşkil
eden bu hadîstir.
b. İmâm Mâlik ile Evzâî
ve Züfer'in de içinde bulunduğu cumhura göre ise, Hân sona erince hâkimin
kararı olmadan eşler biribirinden ayrılmış olur. Bu görüş İmâm Ahmed'den de
rivayet olunmuştur.
c. İmâm Şafiî ile
Sahnûn'a göre ise, erkeğin Hânı bitirdiği andan itibâren eşler biribirlerinden ayrılmış
olur. Bu ayrılmanın kadının Iiânıyla ilgisi yoktur. Musannif Ebû Davud'un, İmâm
Mâlik'in "Çocuğu kadına ilhak etti" sözünü rivayette yalnız
kaldığından bahsetmesi, bu hadîsin zayıflığına delâlet etmez. Çünkü imâm Mâlik
adalet ve zabt yönünden güvenilir bir imamdır. Ayrıca Yunus'un Zührî'den
rivayet ettiği hadîs de 2249 ve 2252 numaralı hadîsler tarafından da takviye
edilmiştir.