DEVAM: 26-27. Lian
حَدَّثَنَا
مَخْلَدُ
بْنُ خَالِدٍ
الشُّعَيْرِيُّ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ عَاصِمِ
بْنِ
كُلَيْبٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَمَرَ
رَجُلًا
حِينَ أَمَرَ
الْمُتَلَاعِنَيْنِ
أَنْ
يَتَلَاعَنَا
أَنْ يَضَعَ
يَدَهُ عَلَى
فِيهِ عِنْدَ
الْخَامِسَةِ
يَقُولُ
إِنَّهَا
مُوجِبَةٌ
İbn Abbas (r.a.)'dan
rivâyet olunduğuna göre, Nebi (s.a.v.) liân yapacak karı-koca'ya liân yapmaları
emrini verdiğinde sıra beşinci yemine gelince (orada hazır bulunanlardan) bir
erkeğe "Bu (liân, yalancı için Allah'ın gazabını) gerektirir" diyerek
elini 'Hilâl'in ağzına koymasını (yâni onu susturup yemîn etmekten vaz
geçirmesini) emretmiştir.
İzah:
Nesâî, talâk
Bilindiği gibi hâkim
liânı önce erkeğe yaptırır. Erkek dört defa ve her defasında "Ben zînâ
isnadında muhakkak doğrulardan olduğuma Allah'a şehâdet ederim." diyerek
şehâdette bulunur. Beşincide "Ben sana zînâ isnadında eğer yalancılardan isem,
Allah'ın la1-neti üzerime olsun" der.
Sonra kadın dört defa
şehâdette bulunur ve her defasında "Onun bana zînâ isnadında yalancılardan
olduğuna Allah'a şehâdet ederim" der. Beşincide de "(Kocam) zînâ
isnadında doğrulardan ise, Allah'ın gazabı üzerime olsun" der.[bk.
el-ihtiyâr Tercümesi, s. 233.]
Mevzûmuzu teşkil eden
hadîs-i şerîf beşinci yemini etmedikçe Hânın tamamlanmış olamayacağına ve
yalancı olduğunu bile bile liân yapan bir kimsenin Allah'ın gazabım üzerine
celbetmiş olacağına delâlet etmektedir.