بَاب
فِي جَامِعِ
النِّكَاحِ
44-45. Nikah(ın
Detaylarıyla İlgili Hadisler
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
وَعَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
سَعِيدٍ
قَالَا حَدَّثَنَا
أَبُو
خَالِدٍ
يَعْنِي
سُلَيْمَانَ
بْنَ
حَيَّانَ
عَنْ ابْنِ عَجْلَانَ
عَنْ عَمْرِو
بْنِ
شُعَيْبٍ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ إِذَا
تَزَوَّجَ
أَحَدُكُمْ
امْرَأَةً
أَوْ اشْتَرَى
خَادِمًا
فَلْيَقُلْ
اللَّهُمَّ إِنِّي
أَسْأَلُكَ
خَيْرَهَا
وَخَيْرَ مَا
جَبَلْتَهَا
عَلَيْهِ
وَأَعُوذُ
بِكَ مِنْ
شَرِّهَا
وَمِنْ شَرِّ
مَا
جَبَلْتَهَا
عَلَيْهِ
وَإِذَا اشْتَرَى
بَعِيرًا
فَلْيَأْخُذْ
بِذِرْوَةِ
سَنَامِهِ
وَلْيَقُلْ
مِثْلَ
ذَلِكَ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
زَادَ أَبُو
سَعِيدٍ ثُمَّ
لِيَأْخُذْ
بِنَاصِيَتِهَا
وَلْيَدْعُ
بِالْبَرَكَةِ
فِي
الْمَرْأَةِ
وَالْخَادِمِ
Amr b. Şu'ayb'ın dedesi
(Abdullah b. Amr b. As)'dan rivayet olunduğuna göre, Nebi (s.a.v.) şöyle
buyurmuştur: "Sizin biriniz bir kadınla evlendiği ya da bir köle satın
aldığı zaman (şöyle) dua etsin: "Ey Allah'ım senden bunun hayrını ve onda
yarattığın huyların hayırlısını istiyorum. Bunun şerrinden ve yaratılışındaki
huyların şerrinden de sana sığınıyorum." Bir deve satın aldığı zaman da
hörgücünün tepesinden tutup (bu sözlerin) aynısını söylesin."
Ebû Dâvûd dedi ki: Ebü
Said (bu hadisi rivayet ederken şu sözleri de) ilâve etti: "sonra câriye
ile kölenin alnından tutsun ve haklarında (Allah'tan) bereket istesin."
İzah:
îbn Mâce, nikâh;
ticâret
Metinde bulunan
kelimelerindeki zamirin müennes olarak gelmesini kadının ve erkeğin nefsine
dönmesiyle açıklamak mümkündür. Çünkü nefs kelimesi müennestir. Bununla
beraber erkek köle ya da deve satın alan kimsenin bu duayı okurken sözü geçen
zamirleri müzekker olarak okuması da caizdir. Musannif Ebû Dâ-vûd'un talikinden
anlaşıldığına göre, Ebû Said'in rivayetinde câriye veya köle satın alan bir
kimsenin bu câriye hakkında şeklinde, köle hakkında da şeklinde dua yapmasa
ta'rif ve tavsiye edilmektedir. îlim adamları bu hadise bakarak bir kadınla
evlenen ya da câriye veya köle ya da deve satın alan bir kimsenin Rasûl-i
Ekrem'in öğrettiği şekilde dua etmesinin müstehab olduğunu söylemişlerdir.
Ancak bu hadisin senedinde, hakkında çeşitli ten-kidler yapılan Amr b. Şuayb
vardır.