DEVAM: 44-45. Nikah(ın
Detaylarıyla İlgili Hadisler
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عِيسَى
حَدَّثَنَا
جَرِيرٌ عَنْ
مَنْصُورٍ
عَنْ سَالِمِ بْنِ
أَبِي
الْجَعْدِ
عَنْ
كُرَيْبٍ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ قَالَ
النَّبِيُّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَوْ أَنَّ
أَحَدَكُمْ
إِذَا
أَرَادَ أَنْ
يَأْتِيَ
أَهْلَهُ قَالَ
بِسْمِ
اللَّهِ
اللَّهُمَّ
جَنِّبْنَا
الشَّيْطَانَ
وَجَنِّبْ
الشَّيْطَانَ
مَا
رَزَقْتَنَا
ثُمَّ
قُدِّرَ أَنْ
يَكُونَ
بَيْنَهُمَا
وَلَدٌ فِي
ذَلِكَ لَمْ
يَضُرَّهُ
شَيْطَانٌ
أَبَدًا
İbn Abbas (r.a.)'dan;
demiştir ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Eğer
biriniz karısına yaklaşmak istediği zaman, "Allah'ın ismiyle! Ey Allah'ım!
Bizden ve bize vereceğin (çocuk)tan şeytanı uzak tut" der de sonra bu birleşmeden
dolayı kendilerine bir çocuk verilecek olursa, şeytan o çocuğa hiçbir zaman
zarar veremez.”
Diğer tahric: Buhari,
Bed'ul-halk; vudu'; nikah; da'vat; tevhid; Müslim, talak; Tirmizi, nikah; İbn
Mace, nikah (1919); Darimi, nikah; Ahmed b. Hanbel, I, 217, 220, 243, 283, 286.
AÇIKLAMA:
Bu hadis-i şerifte
ailesiyle cinsi münâsebette bulunmak isteyen bir kimsenin bu birleşmeden önce
metinde tercümesini sunduğumuz duayı okuması tavsiye edilmekte ve bu tavsiyeye
uyan kimselerin doğacak çocuklarının şeytanın zararından uzak kalacağı haber
verilmektedir. Bu birleşmeden doğan çocuğun şeytanın hangi zararlarından
kurtulup hangi zararlarından kurtulamayacağı konusunda ilim adamları arasında
ihtilaf vardır. Her ne kadar hadisin zahiri, söz konusu çocuğun şeytanın bütün
şerlerinden korunmuş olacağını kesin bir şekilde ifâde ediyorsa da, ilim
adamları "âdemoğlunun hiçbir çocuğu yoktur ki doğarken şeytan ona dokunmuş
olmasın, şeytanın bu dokunmasından dolayı çocuk çığlık atarak dünyaya gelir.
Ancak Meryem ile oğlu müstesnadır."[Buhârî; enbiya; Tefsini's-sûre;
Müslim, fedâil; Ahmed b. Hanbel, II, 233, 247.] mânâsına gelen Ebû Hüreyre
hadisine bakarak Rasûl-i Ekrem'in öğrettiği bu duayı okuyan bir kimsenin
doğacak çocuğunun şeytanın bütün zararlarından kurtulmasının söz konusu
olmadığında ancak bazı zararlarından kurtulabileceğinde ittifak etmişlerdir.
Çünkü şeytanın çocuğa doğarken dokunup ağlatması da bir zarardır. Kimi ilim
adamlarına göre mevzumuzu teşkil eden Ebû Dâvud hadisinde geçen "şeytan o
çocuğa hiçbir zaman zarar veremez" cümlesinden maksad, besmelemin
bereketinden dolayı şeytan o çocuğa hiçbir zaman musallat olamaz Ve o çocuk
Allah'ın Kur'ân-ı keriminde "Benim (hâlis) kullarıma karşı senin bir gücün
yoktur."[Hicr 42] buyurarak övdüğü hâlis kullardan biri olur.
Bu cümleye verilen
mânâlardan bazıları şunlardır: "Şeytan o çocuğu çarpmaz.",
"Bedenine ve inancına zarar veremez, küfre saptıramaz, fakat günah
işletebilir." Babası o duayı okuyup da çocuğun annesine yaklaştığı zaman
bu birleşmeye şeytan iştirak edemez, fakat bu duâ veya benzeri bir duâ
okunmadan yaklaşırsa şeytan da o cimâya iştirak eder. Nitekim Mücâhid'den
rivayet edilen "bir kimse besmele çekmeden ailesine yanaşacak olursa
şeytan onun cinsel organının üzerine oturur, onunla beraber şeytan da cima
etmiş olur.[bk. İbn-i Hacer, Fethü'l-bârî IX, 181.] mânâsına gelen hadîs-i
şerif de bunu desteklemektedir.