DEVAM: 4. Kenzin Ne
Olduğu Ve Zînet Eşyasının Zekatı
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عِيسَى
حَدَّثَنَا
عَتَّابٌ
يَعْنِي
ابْنَ
بَشِيرٍ عَنْ ثَابِتِ
بْنِ
عَجْلَانَ
عَنْ عَطَاءٍ
عَنْ أُمِّ
سَلَمَةَ
قَالَتْ
كُنْتُ
أَلْبَسُ أَوْضَاحًا
مِنْ ذَهَبٍ
فَقُلْتُ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ أَكَنْزٌ
هُوَ فَقَالَ
مَا بَلَغَ
أَنْ تُؤَدَّى
زَكَاتُهُ
فَزُكِّيَ
فَلَيْسَ
بِكَنْزٍ
Ümmü Seleme
(r.anhâ)'dan; demiştir ki: Altından işlenmiş bir ziynet takınmıştım da: Ya
Resûlullah! Bu, kenz midir? diye sordum. Resûlullah (s.a.v.): "Bir şey
zekâtı verilecek miktara ulaşır, zekâtı da verilirse, kenz değildir,"
buyurdu.
İzah:
Dârekutnî, Sünen, II,
105; Beyhâkf es-Sünenü'l-kübrâ, IV, 140; Hâkim, el-Müstedrek, I, 390.
Ümmü Seleme, "bu
kenz midir?" diye sormakla o ziynet eşyasının; "altın ve gümüşü
biriktirip de onları Allah yolunda sarfetmeyenler (var ya) işte onlara elim bir
azabı müjdele!"[Tevbe 34.] âyetinin
hükmüne dahil olup olmadığım, dolayısıyle ondan dolayı azab edilip
edilmeyeceğini öğrenmek istemiştir.
Hadisin "bir şey
zekâtı verilecek miktara ulaşır, zekâtı da verilirse kenz değildir**
ifadesinden anlaşıldığına göre nisaba ulaşıp da zekâtı verilmeyen şey, azabı
mûcib kenz sayılmaktadır.
Bu hadis nisaba ulaşan
ziynet eşyasında zekâtın vâcib olduğunu söyleyenlerin görüşünü
desteklemektedir. Binaenaleyh onların ileriye sürmüş oldukları delillerden
biridir.
Hadisin senedinde yer
alan Attâb b.Beşir hakkında bazı tenkidler vardır.