DEVAM: 12. Kuşluk
Namazı
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
وَأَحْمَدُ
بْنُ عَمْرِو
بْنِ
السَّرْحِ
قَالَا حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
حَدَّثَنِي
عَيَّاضُ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ عَنْ
مَخْرَمَةَ
بْنِ
سُلَيْمَانَ
عَنْ كُرَيْبٍ
مَوْلَى
ابْنِ
عَبَّاسٍ
عَنْ أُمِّ
هَانِئٍ
بِنْتِ أَبِي
طَالِبٍ
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَوْمَ
الْفَتْحِ
صَلَّى
سُبْحَةَ
الضُّحَى
ثَمَانِيَ
رَكَعَاتٍ
يُسَلِّمُ
مِنْ كُلِّ
رَكْعَتَيْنِ
قَالَ
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
إِنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
صَلَّى
يَوْمَ
الْفَتْحِ
سُبْحَةَ الضُّحَى
فَذَكَرَ
مِثْلَهُ
قَالَ ابْنُ
السَّرْحِ
إِنَّ أُمَّ
هَانِئٍ
قَالَتْ
دَخَلَ
عَلَيَّ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَلَمْ
يَذْكُرْ
سُبْحَةَ
الضُّحَى بِمَعْنَاهُ
Ümmû Hânî bint Ebi Talib
(r.anha)'dan nakledildiğine göre; Resûlullah (s.a.v.) Fetih Günü her iki
rekatta bir selâm vererek sekiz rekat kuşluk namazı kılmıştır.
(Ebû Davud'un diğer
şeyhi) Ahmed b. Salih (de); "Resûlullah (s.a.v.) Fetih Günü kuşluk namazı
kıldı." dedi. Ve (sonra yukarıdaki Ahmed b. Ömer hadisinin) aynısını
nakletti. (Diğer şeyhi) İbnu's-Serh de Ümmü Hânî(nin); "Resûlullah
(s.a.v.) yanıma geldi" dedi(ğini) nakletti. (Fakat) kuşluk namazı kıldı(ğını)
nakletmedi. (Hadisin devamını da thn Salih hadisinin) mânâsına uygun olarak
nakletti.
İzah:
Buhârî, teheccüd;
Müslim, hayz; müsâfırîn; Nesâî, tahâre; Tirmizî, vitr; İbn Mace, ikâme; Ahmed
b. Hanbel, III, 146,156; Beyhakî, es-Sünenü'l-kübra, III, 48.
Mekke, hicretin
sekizinci (milâdî 630) senesinin Ramazan ayında feth edilmiştir.Bu hadis
Resûl-i Ekrem (s.a.v.)'in Mekke'nin fethi günü kıldığı namazın kuşluk namazı
olmadığını iddia edenlerin aleyhinde bir delildir. Nitekim İbn Abdi'l-berr'in
"et-Temhîd" isimli eserinde rivayet ettiği şu hadiste bu hadisi
takviye etmektedir: "Nebi (s.a.v.) Mekke'ye gelince sekiz rekatlık bîr
namaz kıldı. Kendisine "Bu namazın hangi namaz olduğu "nu sorduğumda
bana "kuşluk namazıdır" diye cevab verdi."(İbn Abdi'i-Berr bu
hadisi aynı zamanda kuşluk namazının en fazla sekiz rekat kılınabileceğine
delil getirmiştir.)[İbn Hacer, Fethu'l-Barî, II, 296.] Nevevfnin Müslim
şerhindeki verdiği malûmata göre aralarında Kadı lyaz'ın da bulunduğu bazı
kimseler konumuzu tenkil eden Ebû Dâvûd hadisinin sadece Nebi (s.a.v.)'in kıldığı
namazın vaktini gösterdiğini fakat hangi namaza niyyet ettiğini göstermediğini
iddia ederek, "Bu hadis kuşluk namazının meşrûiyyetine delâlet etmez.
Çünkü kuşluk vakti kılınan bu namaz Mekke'nin fethi sebebiyle bir şükür
nişanesi olarak da kılınmış olabilir" demişlerdir. Ancak bazı ulemânın
beyânına göre, bu görüş isabetsizdir. Çünkü hadis-i şerifte "kuşluk
namazı" açıkça zikredilmektedir. Kıymetli fıkıh âlimlerimizden Ömer N. Bilmen
bu mevzuda şöyle diyor: "Güneş doğup bir miktar yükseldikten sonrra istiva
vaktine kadar iki veya dört veya sekiz veya on iki rekat namaz kılınır ki, bu
mendubdur. Bu Resûl-i Ekrem Efendimizin fiiliyle sabittir. Bunun sekiz rekat
kılınması efdaldir. Bunun muhtar olan vakti gündüzün dörtte biri geçtikten
sonradır."