DEVAM: 12. Kuşluk
Namazı
حَدَّثَنَا
أَبُو
تَوْبَةَ
الرَّبِيعُ
بْنُ نَافِعٍ
حَدَّثَنَا
الْهَيْثَمُ
بْنُ حُمَيْدٍ
عَنْ يَحْيَى
بْنِ
الْحَارِثِ
عَنْ
الْقَاسِمِ
بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
عَنْ أَبِي
أُمَامَةَ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ
صَلَاةٌ فِي
إِثْرِ
صَلَاةٍ لَا
لَغْوَ
بَيْنَهُمَا
كِتَابٌ فِي
عِلِّيِّينَ
Ebû Ümâme (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre: Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "Aralarında
lüzumsuz bir şey bulunmadan bir namazın arkasında kılınan namaz İlliyyûn'da
yazılır.”
İzah:
Ahmed b. Hanbel, V,
264, 268.
Aralarında lüzumsuz bir
söz söylemeden veya lüzumsuz bir davranışta bulunmadan bir nafileden veya bir
farzdan sonra kılınan farz veya nafile bir namaz mutlaka "İHiyyûn"
denilen yerde kayd edilir ve bu namazın sevabı sahibine verilmek üzere muhafaza
edilir. Bu namazın gece veya gündüz kılınmış olması arasında bir fark da
yoktur. Melâike-i kiram kılınan bu namazı "İHiyyûn" deriilen makama
iletirler ve kayd ederler. "İliyyûn" kelimesi hakkında müfessirlerin
çeşitli görüşleri vardır:
Bazıları,
"İliyyûıT'dan maksad "yedinci semâdır" derken bazıları da Arş'ın
sağ ayağıdır, demişlerdir. Sidretü'l-Müntehâ olduğunu söyleyenler de vardır.
Zeccâc'a göre "mekânların en yükseğidir." "Allah Teâla'nm azamet
ve ulviyetle donattığı yüksek mertebeler" olduğunu söyleyenler de vardır.
Bazıları da "meleklerin ve insanların hayırlı amellerinin yazıldığı
divandır," demişlerdir ki, Kur'an-ı Kerim'in zahirine de bu mânâ muvafık
düşmektedir. Çünkü Kur'an-ı Kerim'de bu kelime şöyle açıklanmaktadır:
"Bildin mi iHiyynn nedir? Yazılmış bir kitabtır."[Taffîf 19;
Elmalılı, Hak Dini Kur'an Dili, VIII, 5660.]