DEVAM: 12. Kuşluk
Namazı
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
سَلَمَةَ
الْمُرَادِيُّ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
عَنْ يَحْيَى
بْنِ
أَيُّوبَ
عَنْ
زَبَّانَ
بْنِ فَائِدٍ
عَنْ سَهْلِ
بْنِ مُعَاذِ
بْنِ أَنَسٍ
الْجُهَنِيِّ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ
قَعَدَ فِي مُصَلَّاهُ
حِينَ
يَنْصَرِفُ
مِنْ صَلَاةِ
الصُّبْحِ
حَتَّى
يُسَبِّحَ
رَكْعَتَيْ الضُّحَى
لَا يَقُولُ
إِلَّا
خَيْرًا غُفِرَ
لَهُ خَطَايَاهُ
وَإِنْ
كَانَتْ
أَكْثَرَ
مِنْ زَبَدِ الْبَحْرِ
Sehl b. Muaz b. Enes
el-Cühenî, babası Muaz b. Enes'-den naklen Resûlullah (s.a.v.)'in şöyle
buyurduğunu rivayet etmiştir: "Kim sabah namazından çıktıktan sonra iki
rekat kuşluk namazını kılınca} a kadar namaz kıldığı yerde oturur ve hayırdan
başka bir şey söylemezse o kimsenin günahları affolunur. İsterse denizin
köpüğünden çok olsunlar."
İzah:
Beyhakî,
es-Sünenü'l-kübrâ, III, 49.
Bu hadis-i şerifte
sabah namazım kıldıktan sonra gerek mescidde ve gerekse evde namaz kıldığı yeri
terk etmeden ve hayırdan başka bir söz söylemeden kuşluk namazını kılıncaya
kadar bekleyen bir kimsenin -kul hakkı müstesna ve şirk gibileri müstesna-
bütün günahlarının affedileceği ifade edilmektedir.
Metinde geçen
"sabah namazından çıkmak" sözüyle "selam vererek namazdan
çıkmak" manası kasdedilmiştir.
"Hayırdan başka
söz söylememek"'sözüyle de, hayır olan ve ecri ve sevabı olan duâ etmek,
Kur'an ve tefsir okumak gibi zikir ve sözlerin zarar vermeyeceği gibi, ecir ve
sevabı olan hayırlı işlerin de zarar vermeyeceği ifade edilmek istenmiştir.
Bu hadis-i şerif,
senedinde Zebbân b. Fâid ve Sehl b. Mu'âz bulunduğu için zayıftır. Çünkü bu iki
râvi hadis âlimleri tarafından tenkîd edilmişlerdir. Bununla beraber bu
hadisle amel etmek caizdir.[bk. Aliyyu'l-kaarî, Mirkâtııl-mefâtih, II, 182.]
Çünkü bilindiği gibi Kur'an-ı Kerim'in ve sünnetin genel esaslarına ters
düşmeyen ve râvisi yalancılıkla, çok hata yapmakla itham edilmeyen zayıf
hadislerle akâid ve ahkâm konularının dışında amel etmek caizdir.