DEVAM: 10. Güneş
Batmadığı Müddetçe (İkindi Namazından Sonra) İki Rekat Namaz Kılmayı Caiz Görenler(İn
Delilini Teşkil Eden Hadisler)
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
وُهَيْبٌ
حَدَّثَنَا
قُدَامَةُ
بْنُ مُوسَى
عَنْ
أَيُّوبَ
بْنِ
حُصَيْنٍ عَنْ
أَبِي
عَلْقَمَةَ
عَنْ يَسَارٍ
مَوْلَى
ابْنِ عُمَرَ
قَالَ رَآنِي ابْنُ
عُمَرَ
وَأَنَا
أُصَلِّي
بَعْدَ طُلُوعِ
الْفَجْرِ
فَقَالَ يَا
يَسَارُ
إِنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
خَرَجَ
عَلَيْنَا
وَنَحْنُ نُصَلِّي
هَذِهِ
الصَّلَاةَ
فَقَالَ
لِيُبَلِّغْ
شَاهِدُكُمْ
غَائِبَكُمْ
لَا
تُصَلُّوا
بَعْدَ
الْفَجْرِ
إِلَّا
سَجْدَتَيْنِ
İbn Ömer’in azatlısı
Yesar’dan; demiştir ki: İbn Ömer (bir gün) beni fecir doğduktan sonra namaz
kılarken gördü de (şöyle) dedi: Ey Yesar (bir gün) biz bu namazı kılarken
Resulullah (s.a.v.) üzerimize çıkageldi ve buyurdu ki: “(Burada) hazır
olanlarınız hazır olmayanlarınıza (şunu) eriştirsinler: Fecr(in doğuşun)dan
sonra yalnızca iki rekat (sünnet) vardır” buyurdu.
İzah:
Tirmizi, salat; İbn
Mace, ikame; Ahmed b. Hanbel, II, 104; IV, 385.
Abdullah b. Ömer (.a.) ‘in , azadlısı Yesar’ı kılmaktan men
ettiği namaz, sabah namazının sünnetinin dışında kıldığı herhangi bir nafile namazıdır.Çünkü pek çok
hadis-i şerifin de delaletiyle fecr
doğduktan sonra sabah namazının sünnetinden başka herhangi bir nafile kılmanın
caiz olmadığı sabit olmuştur.Nitekim Said b. Müseyyeb, el-Ala b. Ziyad, Humeyd
b. Abdurrahman ve Hanefi uleması bu görüştedirler.Abdulklah b. Ömer’le İbn
Amr’ın da bu görüşte oldukları rivayet edildiği
gibi Ahmed b. Hanbel’in meşhur olan
görüşünün de böyle olduğu
söylenmektedir.
îmam Şafiî ve Hasan
el-Basrî'ye göre ise, bu hadiste ve benzerlerinde yasaklanan namaz sabah
namazının farzı kılındıktan sonra kılman nafile namazdır. Sabah namazını
kılmadan önce kılınan nafile namazlar bu yasağın şümulüne girmemektedir. Bu
âlimler bu konuda bir numara önce geçen Amr b. Abese hadisini delil getirirler.
Zahirî ulemasından İbn Hazm da, bu konuda İmam Şâfiî'in görüşüne iştirak
etmektedir. Halbuki bir numara önce geçen Amr b. Abese hadîsi delil olma
niteliğinden uzaktır. Çünkü söz konusu hadiste hazifler ve kısaltmalar vardır.
Ahmed b. Hanbel'in Müsned'inde rivayet ettiği hadis bu hazifleri ortaya
çıkarmakta ve Amr b. Abese hadisini tamamlamaktadır.[bk. Ahmed b. Hanbel, IV,
385.] Ahmed b. Hanbel'in bu hadisi gözönünde bulundurulursa sabah namazı vakti
girdikten sonra, sabah namazının sünnetinden başka bir nafile kılınamayacağı ve
Şafiî mezhebinin bu konudaki isabetsizliği anlaşılır.
imam Mâlik'e göre ise,
uykunun ağır basması ve benzeri sebeplerle kılınamayari gece namazını sabah
namazı vakti girdikten sonra kılmak caizdir. Kendi Muvatta'ında nakl etmiş
olduğu şu hadisleri de bu konuda delil göstermektedir:
1. Abdullah b. Abbâs'ın
gözleri bozulduktan sonra halkın sabah namazım kılıp kılmadığını öğrenmek
üzere hizmetçisini görevlendirdiğini ve halkın sabah namazını kılmış olduğunu
öğrenince, gece kılamadığı vitir namazına durduğunu ifâde eden Said b. Cübeyr
hadisi.
2. Abdullah b. Abbâs,
Ubâde b. Sâmit, Kasım b. Muhammed, Abdullah b. Âmir b. Rabi'a gibi âlimlerin
sabah namazı girdikten sonra vitir namazı kıldıklarına dâir îmam Mâlik'e
ulaşan haberler.
3. Abdullah b.
Mes'üd'un sabah namazı için kaamet getirilirken "sabah namazı için kaamet
getirilmiş olmasının önemi yok. Ben (yine de) vitr namazını kılarım"
dediğine dâir Hişâm b. Urve hadisi.
4. Ubâde b. Sâmit'in
kaamet getirmek isteyen müezzini durdurarak vitr namazı kıldığına dâir Yahya b.
Saîd hadisi.
5. Abdurrahman b.
Kâsım'ın; Abdullah b. Âmir b. Rabî'ayı:,"Ben kaamet getirildiğini
işitirken veya sabah namazının vakti girdikten sonra da vitir kılarım"
derken işittiğine dâir hadis.
6. Abdurrahman b.
el-Kasım'm babası Kasım'ı "Ben fecrden sonra da vitr kılarım" derken
işittiğine dâir hadis-i şerif.[Hadislerin tahkiki için bk. ez-Zürkânl
Şerhu'l-Muvatta I, 384-386.]
Bu hadisler Fecr
girdikten sonra vitr namazının kılınabileceğine delâlet ederse de imam Mâlik
(r.a.)'in iddia ettiği gibi fecr doğduktan sonra diğer gece namazlarının da
kaza edilebileceğine delâlet etmez. Her ne kadar İmam Tirmizî başlığımızı
teşkil eden Ebû Dâvud hadisiyle ilgili olarak; "ilim adanılan bu hususta
ittifak ettiler. Fecrin doğuşundan sonra kişinin, sabah namazının iki rekatlık
sünnetinden başka namaz kılmasını mekruh görüyorlar,"[Mubârekfûrî,
Tuhfetü'l-Ahvezf, 475.] demişse de, Neylu'l-Evtâr sahibi Şevkânî'nin dediği
gibi bu konuda ittifakın olmadığı, bilâkis ihtilâfın bulunduğu herkesin
malumudur. Her ne kadar bu Ebû Dâvûd hadisi, İbn Hazm gibi bazı ilim adamları
tarafından ölçüsüz bir şekilde tenkîd edilmişse de bu hadisin bütün rivayet
yolları biri birini takviye ettiğinden zayıflıktan çıkmış ve delil olma
niteliğini kazanmıştır.