بَاب
مَنْ رَخَّصَ
فِيهِمَا
إِذَا
كَانَتْ الشَّمْسُ
مُرْتَفِعَةً
10. Güneş Batmadığı
Müddetçe (İkindi Namazından Sonra) İki Rekat Namaz Kılmayı Caiz Görenler(İn
Delilini Teşkil Eden Hadisler)
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ
مَنْصُورٍ
عَنْ هِلَالِ
بْنِ يَسَافٍ
عَنْ وَهْبِ
بْنِ الْأَجْدَعِ
عَنْ عَلِيٍّ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
نَهَى عَنْ
الصَّلَاةِ
بَعْدَ
الْعَصْرِ
إِلَّا
وَالشَّمْسُ
مُرْتَفِعَةٌ
Ali (r.a.)'den rivayet
edildiğine göre; Nebi (s.a.v.) ikindiden sonra güneş yükseklerde bulunmadığı
zaman namaz kılmayı yasaklamıştır.
İzah:
Nesaî, mevâkît
Beyhakî bu hadis-i
şerifi şu mânâya gelen lâfızlarla rivayet etmiştir: "İkindi namazından
sonra güneş yüksekte iken kılacağınız namazdan başka namaz
kılmayınız"[Beyhakî, es-Sünenu'1-kübrfi. II, 459.] Sünen-i Nesâî'deki
rivayet ise, "Resûlullah (s.a.v.) güneş parlak ve yüksekte olmadıkça
ikindiden sonra namaz kılmayı yasakladı”[Nesâî, mevâkît] şeklindedir.
Görülüyor ki
Beyhakî'nin rivayetinde güneş yükseklerde görülürken kılınmasına izin verilen
namazın hangi namaz olduğu açıklanamamıştır. Bu kapalılık diğer rivayetlerde de
vardır. Bu bakımdan ikindiden sonra kılınacak namaz konusunda ulemâ ihtilâf
etmişlerdir.
1. Şafiî ulemasına göre
ikindi namazından sonra kılınmasına cevaz verilen namazlar sebebe bağlı olarak
kılman(tâhiyyetu'l-mescid, abdest namazı ve tavaf namazı) gibi nafile
namazlardır. Bir sebebe bağlı olarak kılman nafile namazlar ikindiden sonra
güneş iyice guruba yaklaşıncaya kadar kerâhetsiz olarak kıhnabilir. Fakat
görüldüğü gibi hadis-i şerifte kılınmasına cevaz verilen namazın bir sebebe
bağlı olup olmadığı söz konusu edilmemektedir.
2. Hanefî ulemasına
göre ise, bu hadiste ikindi namazından sonra kılınmasına müsaade edilen namaz,
kazaya kalmış olan farz namazlar, cenaze namazı veya vâcib namazlardır. Nitekim
Tahâvi'nin rivayet ettiği şu hadis-i şerif de Hanefî ulemasının bu görüşünü
te'yid etmektedir: "Nebi (s.a.v.) sabah ve ikindi namazları müstesna, her
farz namazdan sonra iki rekat namaz kılardı."[Tahâvî, Şerhu
Me'âni'l-âsar, 1, 303; Ebû Dâvûd, 1275 no'lu hadis.]
Hanefî ulemasının
verdiği manayı verecek olursak, sahabe-i kiramın, ikindiden sonra namaz kılmayı
nehyetmelerinin mânâsı da anlaşılmış ve bu konuda birbirine zıt gibi görülen
hadislerin arası da uzlaştırılmış olur.
3. Bazılarına göre de
bu hadiste ikindi vakti girdikten sonra güneş batmadan önce sadece ikindi
namazının kılınabileceği, bunun dışında hiçbir namazın kılınamayacağı ifâde
edilmektedir.