DEVAM: 1. (Günlük
Nafileler)
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
نَافِعٍ عَنْ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عُمَرَ أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ يُصَلِّي
قَبْلَ
الظُّهْرِ
رَكْعَتَيْنِ
وَبَعْدَهَا
رَكْعَتَيْنِ
وَبَعْدَ
الْمَغْرِبِ
رَكْعَتَيْنِ
فِي بَيْتِهِ
وَبَعْدَ
صَلَاةِ
الْعِشَاءِ
رَكْعَتَيْنِ
وَكَانَ لَا
يُصَلِّي
بَعْدَ
الْجُمُعَةِ
حَتَّى
يَنْصَرِفَ
فَيُصَلِّيَ
رَكْعَتَيْنِ
Abdullah b. Ömer (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre;
Resûlullah (s.a.v.) öğle
namazından önce iki rekat, öğle namazından sonra dört rekat, akşamdan sonra
evinde iki rekat ve yatsıdan sonra iki rekat kılardı. Cuma'dan sonra (evine)
dönünceye kadar namaz kılmazdı (evine dönünce) iki rekat kılardı.
İzah:
Buhârî, teheccüd;
Müslim, müsâfirîn; Nesâî, ikâme; Beyhakî, es-Siinenü'l-kubiâ
Bu hadisin Buhârî ve
Müslim'de geçen rivayetlerinde rekat yerine "secde" kelimesi
geçmektedir.Ancak bu kitaplarda secde kelimesi mecazen rekat anlamına da
kullanılmıştır. Konumuzu teşkil eden İbn Ömer hadisinde, bu babda geçen diğer
rivayetlere rağmen Resûl-i Ekrem (s.a.v.)'in öğle namazından evvel kıldığı
namazın iki rekat olduğu kayd edilmektedir. Halbuki diğer rivayetlerde Resûl-i
Ekrem'in kıldığı bu namazın dört rekat olduğu ifâde ediliyor. Nitekim
müteakiben gelecek olan Hz. Âişe hadisi de Resûl-i Ekrem'in öğle namazından
önce dört rekat namaz kıldığını ifâde etmektedir.
Bilindiği gibi bu iki
farklı rivayet arasında esasta bir farklılık bulunmamaktadır. Çünkü her râvi
görebildiğim tesbit ve nakletmiştir de onun için bu farklı rivayetler ortaya
çıkmıştır. Yahutta Hz. Nebi (s.a.v.) evde dört rekat kıldığı halde camide
ayrıca zevalden sonra iki rekat daha namaz kılmıştır da İbn Ömer (r.a.) sadece
camide kıldığını naklettiği ve evde kılınan namazdan haberdâr olmadığı için bu
rivayet farkı ortaya çıkmış olabilir. Ebû Cafer et-Taberî'ye göre ise, öğleden
evvel dört rekat kıldığına dâir olan rivayetler Resûl-i Ekrem (s.a.v.)'in
tatbikatının ekseriyetiyle, iki rekat kıldığına dair olan rivayetler de bazı
hallerde başvurduğu tatbikatıyla ilgilidir.
Hadisin zahirine göre
Resûl-i Ekrem (s.a.v.)'in sadece akşam namazının sünnetini evinde kıldığı
anlaşılıyorsa da İbn Hacer'e göre hadiste geçen "evinde" kaydı, diğer
sünnetlere de şâmildir. Her ne kadar Buhârî'nin rivâyetinde Resûl-i Ekrem
(s.a.v.)'in sadece akşam ve yatsı namazlarının sünnetlerini evinde kıldığı
kayd ediliyorsa da tercümesini sunduğumuz bir önceki hadis-i şerif de İbn
Hacer'in görüşünü te'yid etmektedir.
îmam-ı Şafiî ve Ahmed
bu hadisi delil getirip farz namazlara bağlı olarak kılınan revâtib
sünnetlerin on rekat olduğunu söylemişlerdir. Şafiî ulemasından er-Râfiî ise,
daha önce tercümesini sunduğumuz 1250 numaralı hadisi delil getirerek revâtib
sünnetlerin on iki rekat olduğunu söylemiştir. Nitekim Hanefî ulemasına göre de
revâtib sünnetlerin toplamı on iki rekat-tir. Delilleri ise, daha önce geçen
1250 numaralı hadis-i şeriften başka Tir-mizî'nin rivayet ettiği şu hadistir:
"Nebi (s.a.v.) öğlenin farzından önce dört ve sonra da iki rekat
kılardı."[Tirmizî, salât] Tirmizî, bu hadisin hasen olduğunu, ilim
adamlarının büyük çoğunluğunun bu hadisle amel ettiğini kaydettikten sonra
şunları söylemektedir: "Nebiin ashabından ve sonrakilerden bazı ilim
adamları, kişinin öğle namazından önce dört rekat sünnet kılmasını ihtiyar
etmişlerdir. Süfyan es-Sevrî, İbnu'l-Mübârek ve İshâk'ın görüşü de budur. Bazı
ilim adamları da "gece ve gündüz namazları ikişer rekattır" diyerek
her iki rekatın (selamla) birbirinden ayrılması gerektiğine inanıyorlar. İmam
Şafiî ve Ahmed'in görüşü de budur."
Hadis-i şerifte ayrıca
cumadan sonra kılınan sünnetlerden bahsedilmektedir. Nitekim daha önce
tercümesini sunduğumuz 1130 numaralı hadiste de bu konuya temas edilmiş ve
Resûl-i Ekrem (s.a.v.)'in Mekke'de iken cumadan sonra altı rekat; Medine'de
ise, cumadan sonra evinde sadece iki rekat kıldığı ve mescidde namaz kılmadığı
ifade edilmektedir. Bu mevzudaki rivayetlerin farklılığından dolayı ulemâ
cumadan sonra kılınacak sünnetlerin rekat sayısı üzerinde ihtilâf etmişlerdir.
İmam Tirmizî'nin beyânına göre, İmam Şafiî ve Ahmed cumadan sonra kılınacak
olan sünnetin iki rekat olduğu görüşündedirler. İmam Ebû Hanife'ye göre bu
sünnet, dört rekat; İmam Ebu Yusuf'a göre altı rekattır. Netice olarak İmam
Şafiî ve Ahmed, Hz. Nebi'in fiilî uygulamasını [bk. Tirmizî, salat] delil
getirirlerken İmam Ebû Hanife (r.a.) Resûl-i Ekrem'in bu mevzudaki sözünü[bk.
Tirmizî, salât] delil getirmiş, İmam Ebû Yûsuf da söz ile fiili birleştirmiştir.