DEVAM: 18. İmam Her
Taifeye Sadece Bir Rekat Kıldırır Ve Kalan Rekatı Kılmaları Gerekmez Diyenlerin
Delilleri)
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
وَسَعِيدُ
بْنُ مَنْصُورٍ
قَالَا
حَدَّثَنَا
أَبُو
عَوَانَةَ
عَنْ بُكَيْرِ
بْنِ
الْأَخْنَسِ
عَنْ
مُجَاهِدٍ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ فَرَضَ
اللَّهُ تَعَالَى
الصَّلَاةَ
عَلَى
لِسَانِ
نَبِيِّكُمْ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فِي
الْحَضَرِ
أَرْبَعًا
وَفِي
السَّفَرِ رَكْعَتَيْنِ
وَفِي
الْخَوْفِ
رَكْعَةً
İbn Abbâs (r.a.)'dan;
demiştir ki: Allah Teâlâ Peygamberinizin diliyle namazı size hazarda dört,
seferde iki ve korku halinde de bir rekat olarak farz kıldı.
İzah:
Müslim, musâfirîn;
Nesâî, havf
Bu hadis,
"yolculukta dört rekatlı namazları ikişer rekat kılmak vâcibtir.Çünkü iki
rekat kılmak bir ruhsat değil, azimettir" diyen Hanefîlerin delilidir.
Esasen metinde geçen "es-salâ" kelimesinin başında bulunan harfi-i
tarif ahd içindir. Bu bakımdan kelimesi "dört rekatlı namaz"
anlamına gelir ki, hadisten Allah Teâlâ'nın seferde dört rekatlı namazların iki
rekat olarak edâ edilmesini farz kıldığı anlaşılır. "Korku namazının bir
rekat kılınması" meselesi ise, izaha muhtaçtır. Her ne kadar bu cümlenin
zahirinden "korku namazını imamın da cemaatin de bir rekat kılması
gerektiği" anlaşılıyorsa da bundan önceki hadisin 1. tâlikindeki
Mücâhid'in İbn Abbas'dan gelen rivayetinde imamın iki, cemaatin ise bir rekat
kıldığı ifade edilmektedir. Aynı râvînin naklettiği bu iki farklı rivayete
bakan et-Tahâvî "bir imamın teşehhüdsüz, kuudsuz ve selâmsız olarak
başkalarına bir rekat farz namaz kıldırması muhaldir. îbn Abbâs'dan gelen bu
iki rivayet biri birine zıt olunca bunlardan herhangi birini delil kabul etmek
mümkün değildir" diyor.[Tahâvî, Şerhu Meâni'l-âsâr, î, 309.]
Bu hadis-i şerif "korku
namazı cemaat için bir rekattır" diyen Huzeyfe, İbn Abbâs, Zeyd b. Sabit,
Câbir b. Abdillah, Ebû Hureyre, Ebû Mûsâ el-Eş'arî, es-Sevrî, Ahmed ve İshâk
gibi ilim adamlarının delilidir. Ancak ulemânın büyük çoğunluğu bu hadisi
"her iki saf imamla ayrı ayrı birer rekat kılmışlar, sonra da yalnız
başına birer rekat daha kılmışlardır. Neticede hem imam, hem de her iki taife
ikişer rekat kılmıştır" şeklinde te'vil ettiler. Fakat bilindiği gibi
korku namazının iki rekat kılınması seferde caizdir. Hazar halinde korku
namazının rekatları cumhura göre kısaltılamaz. Ahmed b. Hanbel'e göre ise,
korku namazıyla ilgili hadislerin hepsi sahihtir. Hepsiyle amel edilebilir.
Sadece bir tanesiyle amel edip de diğerlerini ihmal etmek doğru olmaz.