بَاب
مَنْ قَالَ
يُصَلِّي
بِكُلِّ
طَائِفَةٍ
رَكْعَةً
وَلَا
يَقْضُونَ
18. İmam Her Taifeye
Sadece Bir Rekat Kıldırır Ve Kalan Rekatı Kılmaları Gerekmez Diyenlerin
Delilleri)
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
سُفْيَانَ
حَدَّثَنِي
الْأَشْعَثُ بْنُ
سُلَيْمٍ
عَنْ
الْأَسْوَدِ
بْنِ هِلَالٍ
عَنْ ثَعْلَبَةَ
بْنِ
زَهْدَمٍ
قَالَ كُنَّا
مَعَ سَعِيدِ
بْنِ
الْعَاصِ
بِطَبَرِسْتَانَ
فَقَامَ
فَقَالَ
أَيُّكُمْ
صَلَّى مَعَ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
صَلَاةَ
الْخَوْفِ
فَقَالَ
حُذَيْفَةُ
أَنَا فَصَلَّى
بِهَؤُلَاءِ
رَكْعَةً
وَبِهَؤُلَاءِ
رَكْعَةً
وَلَمْ
يَقْضُوا
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَكَذَا
رَوَاهُ
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ
وَمُجَاهِدٌ
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَعَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
شَقِيقٍ عَنْ
أَبِي
هُرَيْرَةَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَيَزِيدُ
الْفَقِيرُ
وَأَبُو
مُوسَى قَالَ
أَبُو دَاوُد
رَجُلٌ مِنْ
التَّابِعِينَ
لَيْسَ
بِالْأَشْعَرِيِّ
جَمِيعًا
عَنْ جَابِرٍ
عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَقَدْ قَالَ
بَعْضُهُمْ
عَنْ
شُعْبَةَ فِي
حَدِيثِ
يَزِيدَ
الْفَقِيرِ
إِنَّهُمْ
قَضَوْا
رَكْعَةً أُخْرَى
وَكَذَلِكَ
رَوَاهُ
سِمَاكٌ الْحَنَفِيُّ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَكَذَلِكَ
رَوَاهُ
زَيْدُ بْنُ
ثَابِتٍ عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ فَكَانَتْ
لِلْقَوْمِ
رَكْعَةً
رَكْعَةً
وَلِلنَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
رَكْعَتَيْنِ
Sa'lebe b. Zehdem'den;
demiştir kî: Taberistan'da Said b. el-Âs ile beraber bulunuyorduk. Kalktı
"Resûlullah (s.a.v.) ile beraber hanginiz korku namazı kıldı?" dedi.
Huzeyfe de: Ben, dedi ve her iki taifeye de birer rekat kıldırdı. (Daha sonra
cemaat bu namazı) kaza etmediler, dedi.
Ebû Dâvûd dedi ki; 1. Bu
hadisi aynı şekilde Ubeydullah b. Abdullah ile Mucâhid de İbn Abbas
vasıtasıyla Peygamber (s.a.v.)'den rivayet etmişlerdir.
2. Abdullah b. Şakîk de
(bu hadisi) Ebû Hureyre vasıtasıyla Peygamber (s.a.v.)den rivayet etti.
3. Yezid el-Fakîr ile
Ebû Musa[226] da; hepsi de Câbir vasıtasıyla Peygamber (s.a.v.)'den rivayet ettiler.
4. Bazıları
"Şu'be'den (gelen bir rivayette) Yezid el-Fakîr hadisinde (her iki) taife
de (kılamadıkları) diğer rekatı kaza ettiler” (cümlesinin bulunduğunu)
söylüyorlar.
5. Bu hadisi aynı
şekilde Simâk el-Haneftde İbn Ömer vasıtasıyle Peygamber (s, a.)'den rivayet
etti.
6. Zeyd b. Sabit de Nebi
(s.a.v.)’den nakletti (ve) dediki: "Cemaatin (kıldığı namaz) bir rekat
Nebi (s.a.v.)'in (kıldığı namaz ise) iki rekat idi.
İzah:
Buhârî, havf; Müslim,
müsâfirîn; Nesaî, Havf
Buradaki Ebû Musa'nın
el-Eşâri olmadığı Ebû Davud'un bazı nüshalarında açıkça ifâde edilmiştir.
(Menhel, VII, 124).
Bu hadis-i şerifte
tarif edilen korku namazı düşmanın kıble tarafında bulunmadığı zaman kılınan
korku namazıdır. Ebû Huzeyfe (r.a.)'nin kıldırdığı bu korku namazı Sünen-i
Nesâî'de şöyle anlatılıyor: "Huzeyfe ayağa kalktı, cemaat iki saf oldu.
Biri arkasına durdu, diğeri de düşmanın karşısına geçti, önce arkasındakiler?
bir rekat kıldırdı, sonra onlar düşman karşısındakilere yer değiştirdiler. Bu
sefer cephedekiler Huzeyfe'nin arkasında saf oldular. Huzeyfe onlara da bir
rekat namaz kıldırdı. Daha sonra cemaat namazı kaza etmedi.”
Nitekim Buhâr’nin İbn
Abbâs'tan rivayet ettiği hadis-i şerif de tarif edilen bu şekli te'yid
etmektedir. Ancak düşmanın kıble cihetinde bulunmasıyla ilgili olan İbn Abbas
hadisine göre cemaatin hepsi birden Resûl-i Ekrem ile birlikte iftitah
tekbirine iştirak etmişler, birinci taife Resûl-i Ekrem'le birlikte birinci
rekatı kılarken ikinci taife onlara bekçilik etmiş, birinci taife de ikinci
rekatı Resûl-i;Ekrem(s.a.v.)'le kılarken birinci taifede onlara bekçilik
etmiştir. Buhârî, havf
Yine İbn Abbâs (r.a.)
Müslim'in rivayet ettiği bîr hadis-i şerifte şunları söylüyor: "Allah, namazı
Peygamberiniz Muhammed (s.a.v.)in dilinden, hazarda dört, seferde iki, korku
zamanında da bir rekat olarak farz kıldı"[Müslim, rnüsâfirîn; Ebû Dâvüd,
hadis no: 1247, Nesâî havf]
Korku namazının bîr
rekat olduğunu ifade eden bu hadis-i şeriflerin zahiriyle Hasan el-Basrî,
Dahhâk ve İshâk b. Râhûye gibi seleften bazı kimseler amel etmişlerse de Ebû
Hanife, Şafiî, Mâlik ve Cumhûr-ı ulemâya göre korku namazı emniyet halinde
kılınan namaz gibi kılınır. Yani hazarda kılmıyorsa dört, seferde kılmıyorsa
iki rekat olarak kılınır. Fakat hiç bir zaman bir rekat olarak kılınması caiz
değildir. Bu imamlar konumuzu teşkil eden Ebû Dâvûd hadisiyle sözü geçen İbn
Abbâs hadisini te'vil ederek; "Bu hadislerden maksat bir rekat imamla bir
rekat da yalnız olarak kılmaktır" derler. Nitekim sahih hadislerin
ifâdesine göre Peygamber (s.a.v.) ile ashabı korku zamanında namazlarını, bu
şekilde kılmışlardır. Şafiî ulemâsından İmam Nevevî delillerin arasını bulmak
için bu te'vilin mutlaka lâzım olduğunu söylüyor. Sözü geçen mezhep imamlarına
göre metinde geçen "cemaat sonra kılmadıkları rekatı kaza etmediler"
sözünden maksat, "emniyet hali avdet edince ikinci rekatı kaza
etmediler" demektir. İkinci rekatı kılmadılar" demek değildir.
İmam Nevevî bu konuda şunları söylüyor:
Bu hadis şöyle de
te'vil edilmiştir: Korku namazının bir rekatı imamla kılınır bir rekatı de
ferdî olarak kılınır. Nitekim Hz. Peygamber ve ashabın böyle uygulamaları
vardır. Bana kalırsa korku namazını bir rekat kılmak farz, iki rekat kılmaksa
evlâdır. Böyle olursa hadisler arasında bir tearuz olmaz. Musannif Ebû Davud'un
Ubeydullah'ın Miıcâhid vasıtasıyla İbn Abbâs'dan rivayet ettiği hadisi, talik
oîarak zikretmekten maksadı, mevzumuzu teşkil eden Huzeyfe hadisini takviye
etmektir. Bu taükî Tahâvî, Hâkim, Ibn Cerîr ve Nesâî de muttasıl bir senetle
zikretmişlerdir. Nesâî'deki metin şu mealdedir:
İbn Abbas anlatıyor:
Resülullah (s.a.v.) Zûkarad'de korku namazı kıldırdı. Arkasında cemaat iki saf
oldu. Saflardan biri ardına durdu. Ardındaki safa bir rekat kıldırdıktan sonra
onlar diğerlerinin yerlerine geçtiler. Düşmana karşı duranlar da gelip Hz.
Peygamber'in arkasında saf oldular. Peygamberimiz onlara da bir rekat kıldırdı.
Daha sonra onlar (bu namazı) kaza etmediler.[Nesaî, havf]
Yine Musannif aynı
maksatla diğer talikleri zikretmiştir. Bu taliklerden Cabir hadisini Tahavî İle
Nesâî de muttasıl bir senetle nakletnıişlerdir. Nesâî'deki sözleri şöyledir:
"Resûlullah (s.a.v.)'Ie beraber idik, namaz için kamet getirildi. Hz.
Peygamber kalktı kendisiyle beraber bir grup da kalkıp arkasına durdu, diğer
grub da düşman karşısına geçti. Arkasındakilerle bir rükû ve iki secde ile bir
rekât kıldırdı. Sonra onlar düşman karşısına gidip oradakiler Hz. Peygamber'in
arkasına geldiler. Onlara da bir rükû ve iki secde ile bir rekat kıldırdı.
Sonra Hz. Peygamber selam verdi arkasındakiler ve düşman karşısındakiler de
selam verdiler."[Nesaî, havf]
Yezid el-Fakir'den Ebû
Dâvûd tarafından rivayet edilen dördüncü talikte, cemaatin daha sonra bir
rekatı kaza ettikleri ifade ediliyorsa da, bu rivayet Nesâî'nin Sünen'inde şu
şekilde geçmektedir:
Resülullah (s.a.v.)
müslümanlara korku namazı kıldırdı. Namaza kalktığında saflardan biri önünde
diğeri arkasında idi. Arkasmdakilere bir rükû ve iki secde ile bir rekat
kıldırdı. Sonra onlar diğerlerinin yerine gidip önde-kiler arkaya gediler.
Hz.Peygamber bir rükû ve iki secde yaparak onlara da bir rekat kıldırdı. Sonra
da selam verdi. Böylece Hz. Peygamber iki rekat, ashab ise tek rekat kılmış
oldular.[Nesaî, havf]
İbn Ebi Şeybe'nin
Yezid'den naklettiği rivayette de bu lâkilin sözleri netice itibariyle
Nesaî'ninki gibidir.
Beşinci ve altıncı
taliklerde de yine Resûl-i Ekrem (s.a.v.)'in korku namazını iki, ashabın ise,
bir rekat olarak kıldıkları ifade ediliyor. Ancak bütün bu rivayetlerde tarif
edilen korku namazı yukarıda açıklandığı şekilde te'vil edilmiş ve deliller
arasında bir çelişkinin olmadığı ortaya konmuştur.