DEVAM: 8. Binek
Üzerinde Nafile Ve Vitir Kılmak
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
عَمْرِو بْنِ
يَحْيَى
الْمَازِنِيِّ
عَنْ أَبِي
الْحُبَابِ
سَعِيدِ بْنِ
يَسَارٍ عَنْ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عُمَرَ
أَنَّهُ
قَالَ رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُصَلِّي
عَلَى حِمَارٍ
وَهُوَ
مُتَوَجِّهٌ
إِلَى
خَيْبَرَ
Abdullah b. Ömer
(r.a.)'den; demiştir ki: Ben Resûlullah
(s.a.v.)'i eşek üzerinde Hayber'e doğru namaz kılarken gördüm.
İzah:
Müslim, musâfirîn;
Nesâî, mesâcid
Bilindiği gibi Hayber,
Medine'nin kuzeyinde kalan bir şehirdir.Medine Hayber ile Mekke arasındadır. Bu
bakım-
dan Mekke Hayber'e
yönelen bir kimsenin arkasında kalır. Dârekutnî, "Esasen eşek üzerinde
Hayber'e doğru namaz kılanın Enes olduğunu ve Amr b. Yahya'nın yukarıdaki
rivayetinin yanlış olduğunu, diğer rivayetlerden Resûlullah'ın deve ve katır
üzerinde namaz kıldığının anlaşıldığını" söylüyor. Nevevî ise,
Dârekutnî'nin bu fikrine itiraz ederek diyor ki; "Amr b. Yahya güvenilir
bir râvîdir. Bu bakımdan onun bu rivayetinin yanlış olduğunu söylemek biraz
güçtür. Esasen Resûl-i Ekrem'in bazan deve, bazan katır, bazan da Amr b.
Yahya'nın rivayet ettiği gibi eşek üzerinde Hayber'e doğru namaz kılmış olması
mümkündür. Ancak Amr b. Yahya'nın Resûl-i Ekrem'in eşek üzerinde namaz
kıldığına dâir bu rivayetinin, cumhurun rivayetine muhalif şâz bir rivayet
olduğu ve şâz rivayetlerin de hüccet
olamayacağı söylenebilir."
Ancak Buhârî ve
Müslim'in rivayet ettikleri şu hadis-i şerifler bu hadisteki sazlığı
gidermektedir:
"İbn Ömer;
"Ben Resûlullah (s.a.v.)'ı bir eşek üzerinde Hayber'e doğru yönelmiş
olduğu halde namaz kılarken gördüm" dedi."[Buhârî, Taksıru's-salât;
Müslim, musâfirîn] Konumuzu teşkil eden Ebû Dâvûd hadisi de Buhârî ve Müslim'in
bu rivayetlerini te'yid ettiğine göre, bu üç hadis üzerinde şâz olma durumu
tamamen kalkar.