DEVAM: 8. Binek
Üzerinde Nafile Ve Vitir Kılmak
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
رِبْعِيُّ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
الْجَارُودِ حَدَّثَنِي
عَمْرُو بْنُ
أَبِي
الْحَجَّاجِ
حَدَّثَنِي
الْجَارُودُ
بْنُ أَبِي
سَبْرَةَ
حَدَّثَنِي
أَنَسُ بْنُ
مَالِكٍ
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ إِذَا
سَافَرَ
فَأَرَادَ
أَنْ يَتَطَوَّعَ
اسْتَقْبَلَ
بِنَاقَتِهِ
الْقِبْلَةَ
فَكَبَّرَ
ثُمَّ صَلَّى
حَيْثُ وَجَّهَهُ
رِكَابُهُ
Enes b. Mâlik (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre; Resulullah (s.a.v.) yola çıktığı zaman nafile namaz
kılmak istediğinde devesini kıbleye yöneltip tekbir alırdı. Sonra bineğinin
kendisini yönelttiği cihete doğru namazı(nı) kılardı.
İzah:
Müslim, müsâfirîn;
Nesaî, salât
Bu hadis-i Şerif
"yolculukta binit üzerinde nafile namaz kılarken iftitah tekbirini kıbleye
dönerek almak farzHır" diyen Şafiî ulemâsının delîlidir.
Hanefi ulemâsı ise,
"Yolculukta binit üzerinde kılınan nafile namazlarda gerek iftitah
tekbiri alırken ve gerekse tekbirden sonra kıbleye dönmeye gerek yoktur. Ancak
farz namazlarda iftitah tekbirini kıbleye karşı almak şarttır. Eğer bu hadis
sahihse, Resülullah (s.a.v.)'in hayvan üzerinde nafile namaz kılarken iftitah
tekbirini kıbleye karşı alışı hayvan üzerinde kılınan nâfile namazlarda bu
şekilde hareket etmenin farz değil de daha evlâ ve efdal olduğunu ifâde
eder" derler.