DEVAM: 2. Yağmur
Duasında Elleri Kaldırmak
حَدَّثَنَا
نَصْرُ بْنُ
عَلِيٍّ
أَخْبَرَنَا
يَزِيدُ بْنُ
زُرَيْعٍ
حَدَّثَنَا
سَعِيدٌ عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ أَنَسٍ
أَنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ لَا
يَرْفَعُ
يَدَيْهِ فِي
شَيْءٍ مِنْ
الدُّعَاءِ
إِلَّا فِي الِاسْتِسْقَاءِ
فَإِنَّهُ
كَانَ
يَرْفَعُ
يَدَيْهِ
حَتَّى يُرَى
بَيَاضُ
إِبِطَيْهِ
Enes (r.a.)’den rivayet
edildiğine göre; Resûlullah (S.A.V.) istiskanın haricindeki hiçbir duada
ellerini kaldırmazdı. (İstiskâda ise) koltuklarının beyazı görününceye kadar
(ellerini) kaldırırdı.
İzah:
Buhârî, istiskâ;
Müslim, istiskâ; Nesâî, istiskâ; ibn Mâce, ikâme; Ahmed b.Hanbel, III. 282.
Hz. Enes'in
"Resûlullah yağmur duasından başka dualarda elini kaldırmazdı"
sözünün manası, el kaldırmayı temelden inkâr değil, mübalağanın olmayışına
işarettir. Yani Hz.peygamber, yağmur duasında ellerini, başka dualarda
kaldırdığından daha çok kaldırır. Rivayetin devamındaki "kolluklarının
beyazlığı görününceye kadar" ifâdesi de bunu gösterir. Zira Hz.
Peygamber'in sair dualarda ellerini kaldırdığını bildiren birçok hadis vardır.
Münzirî bu konuda müstakil bir risale tasnif etmiş, Nevevî de "bu konuda
azımsanmayacak kadar çok rivayet var, ben bunlardan otuz tanesini
topladım" demiştir.
Resûlullah'ın dua
ederken ellerini kaldırdığını bildiren hadislerden birkaçının meallerini
buraya alıyoruz:
1. Ebû Hüreyre haber
verdi ki: "Tufeyl b. Amr, Hz, Peygamberdin hu* zuruna gelip "Devs
isyan etti, onun için Allah'a beddua et" dedi. Bunun üzerine Hz. Peygamber
kıbleye döndü, ellerini kaldırdı ve, "Allah'ım! Devs'e hidâyet ver"
dedi. Buhârî, (Edebu'I-Müfred).
2. Hz. Ömer (r.a.)'den
rivayet edildi. Der ki: "Resûlullah (S.A.V.)'e vahy geldiği zaman yüzünün
yanında arı vızıltısı gibi sesler duyulurdu. Birgün Cenab-ı Hak kendisine (bir
âyet) inzal buyurdu ve vızıltıyı ondan giderdi. Bunun üzerine efendimiz kıbleye
dönüp ellerini kaldırdı ve dua etti." (Tirmizî).
3. Üsâme (r.a.) şöyle
der: "Arafat'ta Resûlullah (S.A.V.)'ın terkisinde idim.Ellerini kaldırarak
duâ ediyordu" (Nesaî).
Duâ esnasında ellerin
kaldırılacağını gösteren hadislerin çokluğuna rağmen, imam Buhârî'den başka
hiç birisi bu konuda bir başlık atıp da ilgili hadisleri bir araya
getirmemiştir.
İstiskânın dışındaki
dualarda ellerin kaldınlmayacağı intibaını veren bu hadisle buna muhalif olarak
yukarıda naklettiğimiz hadislerin arasını birleştirmek sadedinde,
açıklamamızın başına aldığımız te'vile ilâveten şu da söylenebilir: Enes
hadisinde elleri kaldırmanın inkâr edilmesinden maksat, el kaldırmanın
özelliğini inkârdır. Çünkü yağmur duası yapılırken ellerin fazlaca
kaldırılması yanında avuç içleri yere doğru tutulur. Aşağıda gelecek olan hadis
bunu ifade etmektedir. Diğer namazlarda ise, avuçlar semâya doğru tutulur. İşte
Enes (r.a.)'m bildirdiği farklılık budur.