DEVAM: 7. Yatsı
Namazının Vakti
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
جَرِيرٌ عَنْ
مَنْصُورٍ
عَنْ الْحَكَمِ
عَنْ نَافِعٍ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عُمَرَ قَالَ
مَكَثْنَا
ذَاتَ لَيْلَةٍ
نَنْتَظِرُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لِصَلَاةِ
الْعِشَاءِ
فَخَرَجَ
إِلَيْنَا
حِينَ ذَهَبَ
ثُلُثُ
اللَّيْلِ
أَوْ
بَعْدَهُ
فَلَا نَدْرِي
أَشَيْءٌ
شَغَلَهُ
أَمْ غَيْرُ
ذَلِكَ فَقَالَ
حِينَ خَرَجَ
أَتَنْتَظِرُونَ
هَذِهِ
الصَّلَاةَ
لَوْلَا أَنْ
تَثْقُلَ
عَلَى
أُمَّتِي
لَصَلَّيْتُ
بِهِمْ
هَذِهِ
السَّاعَةَ
ثُمَّ أَمَرَ
الْمُؤَذِّنَ
فَأَقَامَ
الصَّلَاةَ
Abdullah bin Ömer
(r.a.)'dan şöyle demiştir: Bir gece Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
yatsı namazı için (mescidde) bekleyip durduk. Nihayet gecenin üçte biri geçtiği
zaman veya daha sonra yanımıza geldi. Onu (ailesi ile ilgili) bir şey mi
alıkoydu, yoksa başka bir şey mi oldu, bilmiyoruz. Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) yanımıza gelince: "Siz bu namazı mı bekliyorsunuz? Eğer
ümmetime ağır gelmeyecek olsaydı, onu bu saatte kıldırırdım" buyurdu.
Sonra müezzine (kaamet et diye) emretti, o da namaz için kaamet getirdi.
Diğer tahric: Müslim,
mesacid; Nesai, mevakit
AÇIKLAMA: Hadisin Müslim'deki
rivayetinde "Resuhıllah'ı meşgul eden şeyin ailesi mi, yoksa başka bir şey
mi olduğu" ifadesi saraheten zikredilmiş ve"Onu ehlimi meşgul etti
yoksa başka bir şey mi oldu bilmiyoruz" buyurulmuştur. Hz. Peygamber
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in mescide çıkınca cemaate söylediği şeylerin
Müslim'deki ifadesi de "siz öyle bir namazı bekliyorsunuz ki onu sizden
başka hiç bir din ehli beklemez" şeklindedir.
Ebu
Davud sarihleri bu rivayeti göz önüne alarak, Sünen'deki "bekliyor
musunuz?" soru cümlesini ihbari manada almışlar ve "Bu namazı siz
beklersiniz, başkaları değil" şeklinde tefsir etmişlerdir.
Hadis,
hüküm olarak, Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yatsı namazını
gecenin üçte biri geçinceye kadar te'hir ettiğini göstermektedir. Ancak ulema
yatsı namazını hangi vakitte kılmanın daha efdal olduğu konusunda ittifak
halinde değildirler. Bunu İmam Nevevi şöyle ifade eder: "Yatsı namazının
takdimi mi yoksa te'hiri mi daha efdaldir?" konusu alimler arasında
ihtilaflıdır. Namazı te'hirin daha efdal olduğu görüşünde olanlar, bu Hadisleri
delil addetmişlerdir. Takdimi efdal kabul edenler ise, Efendimizin adetinin
ekseriyetle takdim olduğunu ileri sürerek ihticac etmektedirler. Bunlar,
Resulullah'm cevazı beyan için veya bir özre mebni çok az zamanlar namazı
te'hir ettiğini ileri sürerler."
Aliyyu'I-Kari
bu son iddiayı reddederek, Efendimiz'in yatsıyı tehirinin, belli bir maksada
dayalı olduğunu söyler.
Bazı Hükümler
1.
Yatsıyı gecenin üçte birine kadar te'hir etmek, caizdir.
2.
Din güçlüğlü değil, kolaylığı ister.