بَاب
فِي وَقْتِ
الْعِشَاءِ
الْآخِرَةِ
7. Yatsı Namazının
Vakti
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو عَوَانَةَ
عَنْ أَبِي
بِشْرٍ عَنْ
بَشِيرِ بْنِ
ثَابِتٍ عَنْ
حَبِيبِ بْنِ
سَالِمٍ عَنْ
النُّعْمَانِ
بْنِ بَشِيرٍ
قَالَ أَنَا
أَعْلَمُ النَّاسِ
بِوَقْتِ
هَذِهِ
الصَّلَاةِ
صَلَاةِ
الْعِشَاءِ
الْآخِرَةِ
كَانَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يُصَلِّيهَا
لِسُقُوطِ
الْقَمَرِ
لِثَالِثَةٍ
Nu'man bin Beşir
(r.a.)'den şöyle demiştir: Ben, bu namazın (yani) yatsı, namazının vaktini
insanların en iyi bileniyim. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yatsıyı
hilal üçüncü gecesinde kaybolduğu vakitte kılardı.
Diğer tahric: Tirmizî,
salat; Nesai, mevakit; Darimî, salat
AÇIKLAMA: Nu'man b. Beşir'in
"Ben bu namazın vaktini insanların en iyi bileniyim" demesi, Allah'ın
kendisine olan nimetini tahdis kabilindendir. Bu sözün, sahabilerin
büyüklerinin vefatından sonra söylenmiş olması kuvvetle muhtemeldir. Zira bu
hususu ondan daha iyi bilen sahabiler de vardı.
Hadisten
anlaşıldığına göre, Efendimiz yatsı namazını ayın üçüncü günü hilalin battığı
anda kılarmış. Yani üç günlük ayın batma zamanı yatsı vaktinin başlangıcıdır.
Bu ifadeden maksat, yatsının başlangıcı, güneş battıktan sonra üç günlük ayın
kaybolacağı kadar bir zamanın geçmesidir. Bu müddet de Hanefilere göre güneş
battıktan bir buçuk saat sonraya kadar geçen vakte tesadüf eder. Şafiilere göre
daha az bir müddet, takriben güneş battıktan bir saat sonraya tesadüf eden
vakit kadardır.
Ancak
Efendimizin bu tatbikatı devamlı değildir. Zira daha sonra kıldığına dair
rivayetler de vardır.
Netice
olarak Resuiullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yatsı namazını ilk vaktinde
kılmıştır. Ancak bu devamlı olmamıştır. Zira önce de ifade edildiği gibi Hz.
Peygamberin bn namazı bazan ilk vaktinde, bazan da te'hir ederek kıldığı
vakittir..