DEVAM: 236-238. Cumadan
Sonra Kılınan Namaz
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ عَلِيٍّ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّزَّاقِ
عَنْ
مَعْمَرٍ عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ سَالِمٍ
عَنْ ابْنِ عُمَرَ
قَالَ كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُصَلِّي
بَعْدَ الْجُمُعَةِ
رَكْعَتَيْنِ
فِي بَيْتِهِ قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَكَذَلِكَ
رَوَاهُ عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
دِينَارٍ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ
İbnÖmer (r.a.)'den;
demiştir ki: Resûlullah (s.a.v.) cumadan sonra evinde iki rekat namaz kılardı.
Ebû Davud dediki:
Abdullah b. Dinar İbn Ömer'den aynen bunun gibi rivayet etti.
Diğer tahric: Müslim,
cuma; Tirmizî, cuma; Nesâî, cuma; İbn Mâce, ikâme
AÇIKLAMA:
Tirmizî bu hadis için hasen-sahih demiştir.Hadisin
Müslim ve Tirmizî'deki rivayetlerinde “
= Evinde" kaydı mevcut değildir.
İbn Ömer'in bu
rivayetinden Hz. Nebiin cumadan sonra sadece iki rekat namaz kıldığı ve bunu da
evine tahsis ettiği anlaşılıyor. Nevevî bu konuda şunları söylüyor:
"Resül-i Ekrem
(s.a.v.) namazın en az iki rekat olduğunu bildirmek için bazı vakitlerde böyle
kılmıştır. Hz. Nebi'in çokça dört rekat kıldığı besbelli bir şeydir.Çünkü bize
dört rekat emretmiş ve bunu teşvik etmiştir."
Irakî ise, Nevevî'nin
bu mütalaasına karşı çıkmış, Hz. Nebi'in çokça dört rekat kıldığının, belli olması
bir yana büyük ihtimalle bile sabit olmadığını söylemiş ve İbn Ömer'in
Mekke'de camide altı, Medine'de de evinde iki rekât kılıp "Resûlullah
böyle yapardı" demesini şahit tutmuştur.
Netice olarak diyebiliriz
ki, Ümmetine dört rekat kılmasını emretmiş ve bunun evde olmasını şart
koşmamıştır. Kendisi ise, bazı hallerde evinde iki rekat kılmıştır. Efendimizin
bu hareketi, ümmete dört rekat kılmalarını emretmesine manî değildir.
Zürkânî, Hz. Nebi'in evinde
iki rekat kılmasının hikmeti olarak fbn Battâl'ın şöyle dediğini nakletmiştir:
"Cuma, öğleden
bedel olup iki rekat kılınınca Efendimiz bu nafilenin öğlenin kısaltılmış
olduğunun zannedilmesi korkusu ile evinde kılmıştır."