DEVAM: 236-238.
Cumadan Sonra Kılınan Namaz
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ
الْحَسَنِ حَدَّثَنَا
حَجَّاجُ
بْنُ
مُحَمَّدٍ
عَنْ ابْنِ
جُرَيْجٍ
أَخْبَرَنِي
عَطَاءٌ أَنَّهُ
رَأَى ابْنَ
عُمَرَ
يُصَلِّي
بَعْدَ الْجُمُعَةِ
فَيَنْمَازُ
عَنْ
مُصَلَّاهُ
الَّذِي صَلَّى
فِيهِ
الْجُمُعَةَ
قَلِيلًا
غَيْرَ كَثِيرٍ
قَالَ
فَيَرْكَعُ
رَكْعَتَيْنِ
قَالَ ثُمَّ
يَمْشِي
أَنْفَسَ
مِنْ ذَلِكَ
فَيَرْكَعُ
أَرْبَعَ
رَكَعَاتٍ
قُلْتُ
لِعَطَاءٍ
كَمْ
رَأَيْتَ
ابْنَ عُمَرَ
يَصْنَعُ ذَلِكَ
قَالَ مِرَارًا
قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَرَوَاهُ
عَبْدُ الْمَلِكِ
بْنُ أَبِي
سُلَيْمَانَ
وَلَمْ يُتِمَّهُ
Atâ'dan rivayet
edildiğine göre: İbn Ömer'i cumadan sonra namaz kılarken görmüş. İbn Ömer,
cumayı kıldığı yerden birazcık ayrılır iki rekat namaz kılar, sonra bundan
biraz fazla yürür ve dört rekat daha kılarmış.
(İbn Cüreyc dedi ki:)
Atâ'ya; İbn Ömer böyle yaparken kaç defa gördün? diye sordum.
"Defalarca" karşılığını verdi.
Ebû Davud şöyle der: Bu
hadisi Abdulmelik b. Ebî Süleyman da rivayet etmiş, fakat tamamlamamıştır.
Diğer tahric: Beyhakî,
es-Sunenu'l-kubrâ, III, 241.
AÇIKLAMA:
İbn Ömer'den hikâye
üslubuyla terceme ettiğimiz eserin bir bölümü Medine'de haddi zatında İbn
Ömer'in sözleri olarak vârid olmuştur. Fakat Türkçe ifâdeye uygun oîması için
terceme hikâye üslubuyla yapılmıştır.
Bu haber, İbn Ömer'in
cumadan sonra önce iki, sonra dört rekat namaz kıldığını göstermektedir. Bu,
cumadan sonraki sünnetin en azı iki, en çoğu dört rekat diyen Hanbelîlerin
mezhebine esas olmuştur. Ama daha çok sünnetin altı rekât olduğunu söyleyenlere
delildir.
Şâfiîler bu namazın en
az iki, en fazla dört rekat olduğunu söylerler. Hanefîlere göre, dört rekât tek
selâmla edâ edilir.
Bu babın hadisleri,
cumadan sonra kılınan sünnetin iki, dört veya altı rekat oluşuna delâlet yönünden
ihtilâf arz etmektedir. Herbirini takviye eden mütalealar, yeri geldikçe ortaya
konmuştur. Yine bu babdaki hadisler, adı geçen sünnetlerin evde de camide de
kılınabileceğini göstermektedir. Fakat çoğunluğu bu namazın evde kılınmasının
daha efdal olduğunu göstermektedir. Nafile namazları evde kılmaya teşvik eden
başka rivayetler de gözönünde bulundurulunca cumadan sonra kılman nafilelerin
de evde kılanmasmın daha efdal olacağı ortaya çıkmaktadır.
Cuma namazı ile ilgili
hadisler burada sona ermiştir. Bundan sonra bayram namazına ait olan hadis-i
şerifler gelecektir.