DEVAM: 236-238.
Cumadan Sonra Kılınan Namaz
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عَبْدِ
الْعَزِيزِ
بْنِ أَبِي
رِزْمَةَ
الْمَرْوَزِيُّ
أَخْبَرَنَا
الْفَضْلُ
بْنُ مُوسَى
عَنْ عَبْدِ
الْحَمِيدِ
بْنِ
جَعْفَرٍ
عَنْ يَزِيدَ
بْنِ أَبِي
حَبِيبٍ عَنْ
عَطَاءٍ عَنْ
ابْنِ عُمَرَ
قَالَ كَانَ
إِذَا كَانَ
بِمَكَّةَ
فَصَلَّى
الْجُمُعَةَ
تَقَدَّمَ
فَصَلَّى
رَكْعَتَيْنِ
ثُمَّ
تَقَدَّمَ
فَصَلَّى
أَرْبَعًا
وَإِذَا
كَانَ
بِالْمَدِينَةِ
صَلَّى
الْجُمُعَةَ
ثُمَّ رَجَعَ
إِلَى
بَيْتِهِ
فَصَلَّى
رَكْعَتَيْنِ
وَلَمْ
يُصَلِّ فِي
الْمَسْجِدِ
فَقِيلَ لَهُ
فَقَالَ
كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَفْعَلُ
ذَلِكَ
Atâ'dan rivayet
edildiğine göre; İbn Ömer Mekke'de olduğu zaman, cum'a'yı kılınca biraz
ilerleyip iki rekat, sonra yine ilerleyip dört rekat daha kılardı. Medine'de
olduğunda ise, cumayı kılar sonra evine döner ve (evinde) iki rekat namaz
kılardı. Mescitte (birşey) kılmazdı.Kendisine (bu farklılığın sebebi) soruldu; "Resûlullah
(s.a.v.) böyle yapardı" cevabım verdi.
Diğer tahric: Beyhakî,
es-Sunenu'l-kubrâ, III, 240.
AÇIKLAMA:
İbn Ömer, hem Mekke,
hem de Medine'deki hareketine mesned olarak Resûlullah'ın tatbikatını
göstermiştir. Nebi’in Mekke'de cuma kılması Mekke Fethi esnasında olmuştur.
Çünkü Hicretten önce henüz cuma farz değildi. Efendimizin Mekke'de evi
olmadığı için cumadan sonraki sünnetleri mescidde kılmıştır. Bu, aynı zamanda
mescidde nafile kılmanın caiz olduğuna da delildir.
Hz. Nebi'in Medine'de
iki rekat kılmasının da bunun caiz olduğunu göstermek hikmetine mebni olması
mümkündür.
Bu rivayet cumadan
sonra kılınan sünnet namazın altı rekat olduğunu söyleyenlere delildir. İki
hadis önce açıklandığı üzere, bu Hanefîlerden Ebû Yûsuf'un görüşüdür. Ancak
cumadan sonraki dört rekatın sünnet oluşu mezhep içerisinde ihtilafsız olduğu
için önce dört rekat kılınır.