بَاب مَا
يُقْرَأُ
بِهِ فِي
الْجُمُعَةِ
234-236. Cuma
Namazında Okunacak Sûre
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا
أَبُو
عَوَانَةَ
عَنْ
إِبْرَاهِيمَ
بْنِ
مُحَمَّدِ
بْنِ
الْمُنْتَشِرِ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ حَبِيبِ
بْنِ سَالِمٍ
عَنْ
النُّعْمَانِ
بْنِ بَشِيرٍ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ
يَقْرَأُ فِي
الْعِيدَيْنِ
وَيَوْمِ
الْجُمُعَةِ
بِسَبِّحْ
اسْمَ رَبِّكَ
الْأَعْلَى
وَهَلْ
أَتَاكَ
حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ
قَالَ
وَرُبَّمَا
اجْتَمَعَا
فِي يَوْمٍ
وَاحِدٍ فَقَرَأَ
بِهِمَا
Nu'mân b. Beşîr
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; “'ResûIullah (s.a.v.) cum'a ve bayramlarda
[A'Iâ] ile [Ğâşiye] sürelerini
okurdu."
Bazan cum'a ve bayram
aynı güne rastlar, Efendimiz de yine bu ikisini okurdu.
İzah:
Müslim, cuma; Tirmizî,
cuma; İbn Mâce, ikâme, Ahmed b. Hanbel, IV, 271, 273, 276; V, 7, 14, 19;
Dârimî, salât
Hadis-i şerifte
görüldüğü üzere Hz. Nebi Cuma ve bayram namazlarının ilk rek'atinde el-A'lâ
ikinci rek'atinde de el-Ğâşiye sûrelerini okurdu. Eğer bayram ve cuma aynı güne
tesadüf ederse, yine hem bayram namazında hem de cuma namazında aynı sûreleri
okurdu.
Hz. Nebi'in bu sûreleri
seçmesindeki hikmet, bunların ilim, hayır, âhiret halleri va'd ve vaîd gibi
konulan ihtiva etmesinden dolayıdır.
Adı geçen namazlarda bu
sûrelerin okunması farz veya vâcib değil, mendûbtur. Bundan sonra gelecek
rivayetlerden de anlaşılacağı gibi Efendimiz devamlı bu sûreleri okumamıştır.
Bunlar sıkça okuduğu sûrelerdendir. Çünkü başka sûreleri okuduğuna dair
rivayetler de vardır.