بَاب
النَّهْيِ
عَنْ
التَّلْقِينِ
159-160. (Okurken
Takılan İmama) Hatırlatmaktan Nehiy
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْوَهَّابِ
بْنُ نَجْدَةَ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ يُوسُفَ
الْفِرْيَابِيُّ
عَنْ يُونُسَ
بْنِ أَبِي
إِسْحَقَ
عَنْ أَبِي
إِسْحَقَ عَنْ
الْحَارِثِ
عَنْ عَلِيٍّ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهُ قَالَ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَا عَلِيُّ
لَا تَفْتَحْ
عَلَى
الْإِمَامِ
فِي الصَّلَاةِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد أَبُو
إِسْحَقَ لَمْ
يَسْمَعْ
مِنْ
الْحَارِثِ
إِلَّا
أَرْبَعَةَ
أَحَادِيثَ
لَيْسَ هَذَا
مِنْهَا
Ali (r.a.)'den; demiştir
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Yâ Alî,
namazda imam'a (yanıldığı âyeti) hatırlatma!"
Ebû Dâvûd dedi ki: Ebu
îshak, el-Haris'ten sadece dört hadis işitmiştir. Bu hadis de onlardan
değildir.
Sadece, Ebû Dâvûd
rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA:
Bu hadis-i şerif namaz
esnasında okurken yanılan imama hatırlatmasının mekruh olduğunu söyleyen Zeyd
b. Ali'nin görüşünü doğrulamakta ise de, delil olma niteliğinden uzaktır. Çünkü
bu hadisin râvileri arasında el-Hâris b. Abdillah el-Hemedânî vardır ki, onu
pek-çok hadis âlimi tenkid etmiş ve zayıf olduğunu söylemiştir. Ayrıca musannif
Ebû Davud'un da işaret ettiği gibi, Ebû İshâk'm el-Hâris'ten rivayet ettiği
hadis sayısı dörttür. Bu hadis ise o dört hadis arasında bulunmamaktadır. Bu
durum hadisin zayıflığını ortaya koymak için yeterlidir. Ayrıca tercümesini
sunduğumuz bir numara önceki hadis-i şerif namazda okurken takılan imama
hatırlatmanın caiz olduğunu ifâde etmektedir. Ve her bakımdan bu hadise tercih
edilecek nitelikleri taşımaktadır. Bir de bu hadis munkati'dir. Şayet bu
hadisin sahih olduğu kabul edilse bile, buradaki nehyin, imam hatırlatılmaya
muhtaç elmadan, yapılan hatırlatmayla ilgili olduğu düşünülebilir. Namazda
okurken takılan imama hatırlatmanın hükmü bîr evvelki hadisin şerhinde geçtiği
için burada tekrara lüzum görmüyoruz.