DEVAM: 150-151. Secde
Organları
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلُ
يَعْنِي
ابْنَ
إِبْرَاهِيمَ
عَنْ
أَيُّوبَ
عَنْ نَافِعٍ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ
رَفَعَهُ
قَالَ إِنَّ
الْيَدَيْنِ
تَسْجُدَانِ
كَمَا
يَسْجُدُ
الْوَجْهُ
فَإِذَا
وَضَعَ
أَحَدُكُمْ
وَجْهَهُ
فَلْيَضَعْ
يَدَيْهِ
وَإِذَا
رَفَعَهُ
فَلْيَرْفَعْهُمَا
İbn Ömer, (hadisi
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a) ref ederek O'nun şöyle buyurduğunu
haber vermiştir: "Eller de yüz gibi secde ederler. Öyleyse biriniz yüzünü
(yere) koyduğu zaman ellerini de koysun, onu (secdeden) kaldırdığı zaman onları
da kaldırsın."
Diğer tahric: Nesaî,
iftitah
AÇIKLAMA:
Hadis-i şerifte söz
konusu olan ellerin alınla beraber yere konması meselesi ulema arasında
ihtilaflıdır. Bu mevzuda Şafiî alimlerinden Nevevî diyor ki: "Bu hususta
İmam Şafiî (r.a.)den iki görüş rivayet olunmuştur. Bunların birine göre ellerle
dizlerin ve ayakların hepsine secde ettirmek farz değil, fakat müstehabtır.
İkinci görüşe göre hepsine secde ettirmek farzdır. İmam Şafii bu görüşü tercih
etmiştir. Binaenaleyh bu uzuvlardan bir tanesine secde ettirmeyenin namazı
sahih değildir. Ancak ayaklarla dizleri çıplak bulundurmak farz değildir.
Ellerin çıplak bulundurulması mevzuunda da Şafiî'den yine iki zıt görüş
nakledilmiştir:
1. Alın gibi elleri de
çıplak bulundurarak secde etmek farzdır.
2. Secde ederken elleri
çıplak bulundurmak farz değildir.
Hanefi kitablanndan
el-Hidaye'de "Ellerle dizler ve ayaklar üzerine secde etmek farz
değildir" denilmişse de, bunun vacib olduğunu söyleyen îbnu'l-Humam'ın
sözü buna tercih edilmiştir.