بَاب
رَفْعِ
النِّسَاءِ
إِذَا كُنَّ
مَعَ الرِّجَالِ
رُءُوسَهُنَّ
مِنْ
السَّجْدَةِ
141-142. Erkeklerle
Beraber (İmamın Arkasında) Bulunan Kadınlar Secdeden Başlarını Nasıl
Kaldırırlar?
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْمُتَوَكِّلِ
الْعَسْقَلَانِيُّ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الرَّزَّاقِ
أَنْبَأَنَا
مَعْمَرٌ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
مُسْلِمٍ
أَخِي
الزُّهْرِيِّ
عَنْ مَوْلًى
لِأَسْمَاءَ
ابْنَةِ أَبِي
بَكْرٍ عَنْ
أَسْمَاءَ
بِنْتِ أَبِي
بَكْرٍ
قَالَتْ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ مَنْ
كَانَ
مِنْكُنَّ يُؤْمِنُ
بِاللَّهِ
وَالْيَوْمِ
الْآخِرِ
فَلَا
تَرْفَعْ
رَأْسَهَا
حَتَّى
يَرْفَعَ
الرِّجَالُ
رُءُوسَهُمْ
كَرَاهَةَ
أَنْ
يَرَيْنَ
مِنْ
عَوْرَاتِ
الرِّجَالِ
Esma bint Ebî Bekr (r.a.)'den;
demiştir ki: Resülullah (sallellahu aleyhi ve sellem)'i, erkeklerin avret
mahallerini görmelerinin çirkinliğinden dolayı; "(Ey kadınlar topluluğu)
sizden kim Allah'a ve ahiret gününe inanıyorsa erkekler (secdeden) başlarını
kaldırmadıkça başını kaldırmasın" buyururken işittim.
Diğer tahric: Buharî,
ezan. salat, amel fi's-salah; Mushm, salat; Nesaî, kıble
AÇIKLAMA:
"Erkeklerin avret
mahallerini görmelerinin çirkinliğinden do|ayı, sözü Hz Esmaya ait bir söz
olabilir. O takdirde bu söz hadisin esas metni içerisine ravi Esma (r.anha)
tarafından ilave edilmiş demektir. Bilindiği gibi bu çeşit sözlere mtidrec
denir. Biz tercememizi buna göre yaptık. Eğer bu söz Resul-i Ekrem (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ait
ise, o takdirde mana şöyle olur: "Ey kadınlar topluluğu sizden kim
Allah'a ve ahiret gününe inanıyorsa, erkekler (secdeden) başlanni
kaldırmadıkça başım kaldırmasın; çünkü kadınların, erkeklerin avret mahallerini
görmeleri çok çirkindir."
Bu hadis-i şerifteki
emir, erkeklerin arkasında saf tutarak onlarla birlikte ve cemaatle namaz kılan
kadınlara yöneliktir. Çünkü o devirde müslümanlar çok fakir olduklarından, tam
anlamıyla örtünecek bir elbise bulmakta çok güçlük çekiyorlardı. Bu yüzden
secdeye vardıkları zaman çok dar ve kısa olan elbiseleri toplandığı için
bazılarının avret mahallerini görmek ihtimali vardı. Buharî'nin Ebu Hureyre
(r.a.)'den rivayet ettiği şu hadis-i şerif bu durumu açıkça ifade etmektedir:
"Ben Suffe ashabından yetmiş kişi bilirim ki, bunların ya sadece
eteklikleri vardı da gömlekleri yoktu, yahutta sadece boyunlarından aşağı
uzanan bir elbiseleri vardı. Bunları boyunlarına bağladıkları zaman elbiseleri
kimisinin ancak dizlerinin yarısına kadar kimisinin de ancak topuklarına kadar
ulaşabiliyordu. Bu yüzden avretlerinin açılacağı korkusuyla namazda
elbiselerini elleriyle asılırlardı.[Buharî, salat]
BAZI HÜKÜMLER
1. Bu hadis-i şerife
göre, kadınların mescide gitmeleri ve orada erkeklerle beraber usulüne göre saf
teşkil ederek namaz kılmaları caizdir. Nitekim bu mes'ele (565-567) numaralı
hadis-i şeriflerde de geçmiştir.
2. Kadınlar erkeklerle
beraber namaz kıldıkları zaman başlarını erkeklerden evvel kaldırmamalıdırlar.
Her ne kadar bugün elbise sıkıntısının ortadan kalktığını düşünerek kadınların
başlarını secdeden kaldırmak için erkekleri beklemelerine lüzum kalmadığını
söyleyenler varsa da, günümüzde de gerek dar elbise giyildiğinden ve gerekse
başka bir sebeple elbiselerin yırtılması ve avret mahallinin açılması ihtimali
bulunduğundan kadınlar hakkındaki bu emir ve hüküm bugün de geçerlidir diyenler
vardır. Allah bilir ama doğrusu bu olsa gerektir.