SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 845 >>

بَاب الْإِقْعَاءِ بَيْنَ السَّجْدَتَيْنِ

138-139. İki Secde Arasında Ayakları Dikerek Topuklar Üzerinde Oturmak

 

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ مَعِينٍ حَدَّثَنَا حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ ابْنِ جُرَيْجٍ أَخْبَرَنِي أَبُو الزُّبَيْرِ أَنَّهُ سَمِعَ طَاوُسًا يَقُولُ قُلْنَا لِابْنِ عَبَّاسٍ فِي الْإِقْعَاءِ عَلَى الْقَدَمَيْنِ فِي السُّجُودِ فَقَالَ هِيَ السُّنَّةُ قَالَ قُلْنَا إِنَّا لَنَرَاهُ جُفَاءً بِالرَّجُلِ فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ هِيَ سُنَّةُ نَبِيِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

 

Ebu'z-Zubeyr Tavus'u (şöyle) derken işittiğini söylemiştir: İbn Abbas'a, "(iki) secde arasında ayaklar(ı dikerek Ökçeler) üzerine oturmayı" sorduk. "Sünnettir" diye cevap verdi. "Oysa biz onu kişiye zahmet olarak görüyoruz" dedik, İbn Abbas; "O Nebiiniz sallaüahü aleyhi ve sellem'in sünnetidir" diye cevabını pekiştirdi.

 

 

Diğer tahric: Müslim, mesacid; Tirmizî, mevakît

 

AÇIKLAMA:    

 

Bu hadis denilen oturuş şeklinin namazda sünnet olduğumı bildirmektedir. Bu hususta Resulullah (sallallahü aleyhi ve sellem)den iki hadis varid olmuştur. Tirmizî ve diğer hadis imamlarının rivayet ettikleri ikinci hadiste ik'a men'edilmektedir.[498] Mez­kur hadis birkaç yoldan rivayet edilmişse de senedlerinin hepsi zayıftır.

 

Ulema "ika"mn hükmü ve şekli hususunda ihtilaf etmişlerdir. Nevevî diyor ki; "doğrusu "ik'a" iki nevidir. Birisi kalçasını yere yayarak, dizleri'ni dikmek, elleriyle de yere dayanarak köpek oturuşuna benzer bir şekilde oturmaktır. Lügat uleması da "ik'a"yı bu şekilde tefsir etmişlerdir. Nehyedilen ve mekruh olan "ik'a" da budur. Hatta Malikîlere göre bu şekil otu­ruş haramdır, yalnız namaz bozulmaz. Onlara göre mekruh olan şekil ayak parmaklarının hepsini yere dikerek ökçelerinin üzerine oturmak yahut ayak­larının sırtını yere getirmek suretiyle üzerlerine oturmaktır.

 

İk'a'nm ikinci şekli secdeler arasında kalçasını topuklarının üzerine dö­şeyerek oturmaktır. İbn Abbas (r.a.)'ın; "Nebiinizin sünnetidir" sö­zü ile kasdettiği "İk'a" budur..."

 

Hanefîlere göre namazda sünnet üzere oturuş, erkeklerin sol ayaklarını yere döşeyerek üzerine oturmaları, sağ ayaklarını da dikerek parmaklarım kıbleye çevirmeleridir. Kadınlar ise, sol kalçası üzerine oturarak ayaklarını sağ taraftan çıkaracaklardır.

 

Hadisin bazı rivayetlerinde metindeki "racül" (adam) kelimesi "ricl" (ayak) şeklinde zabt edilmiştir. Bu takdirde mana, "Biz bunu ayağa cefa görüyoruz" demek olur. Hatta İbn Abdilberr "Racül" rivayetinin hata ol­duğunu iddia etmiştir. Fakat cumhur-ı ulema onu iddiasını reddetmiş, doğ­rusunun "racül" olduğunu cefayı izafe etmek için ayağın değil, insanın daha uygun olduğunu söylemişlerdir.[Davudoğlu, Ahmed, Sahih-i Müslim Terceme ve Şerhi III, 387-388.]