DEVAM: 128-129. (Akşam
Namazında) Kısa Okunacağını Söyleyenlerin Delilleri
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُعَاذٍ
حَدَّثَنَا
أَبِي
حَدَّثَنَا
قُرَّةُ عَنْ
النَّزَّالِ
بْنِ
عَمَّارٍ
عَنْ أَبِي عُثْمَانَ
النَّهْدِيِّ
أَنَّهُ
صَلَّى خَلْفَ
ابْنِ
مَسْعُودٍ
الْمَغْرِبَ
فَقَرَأَ
قُلْ هُوَ
اللَّهُ
أَحَدٌ
Ebu Osman en-Nehdi'den
rivayet edildiğine göre, kendisi İbn Mes'üd (r.a.)'ın arkasında akşam namazı
kılmış, (İbn Mes'ud) İhlas Suresi'ni okumuş.
Ebu Davud rivayet
etmiştir.
AÇIKLAMA: Bilindiği gibi dinî emirlerdeki adedler ve
miktarlar içtihada konu olamazlar. Bu bakımdan herhangi bir sahabînin namaz
kılarken herhangi bir ölçüye göre hareket etmesi onun kendi görüş ve kanaatine
bağlanamaz. Bilakis bu harekette Resul-i Ekrem'in bir emrine veya tavsiyesine
bağlı kalınır. Çünkü hiç bir sahabînin teabbüdî denilen bu çeşit meselelerde
kendi aklı ve görüşüne göre hareket edemeyeceği bilinen bir gerçektir. Öyleyse
mevkuf gibi görülen bu hadis hükmen merfu bir hadistir. Çünkü îbn Mes'ud
Resul-i Ekrem'den gördüğü için akşam namazında böyle îhlas suresini okumuştur.
Görmeseydi okumazdı. Nitekim İbn Hibban'ın rivayet ettiği bir hadisde Resul-i
Ekrem (s.a.v.)'in bir cuma gecesinde akşam namazının birinci rekatında Kafirim
suresini, ikinci rekatta da İhlas suresini okuduğu ifade edilmektedir.
Binaenaleyh bu hadis akşam namazının farzında kısa sureleri okumanın daha
faziletli olduğunu söyleyen Hanefilerin delilidir.