DEVAM: 120-121. Namaza
Başlarken (Hafif) Susmak
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ
خَلَّادٍ حَدَّثَنَا
خَالِدُ بْنُ
الْحَارِثِ
عَنْ أَشْعَثَ
عَنْ
الْحَسَنِ
عَنْ
سَمُرَةَ
بْنِ جُنْدُبٍ
عَنْ
النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّهُ
كَانَ
يَسْكُتُ
سَكْتَتَيْنِ
إِذَا اسْتَفْتَحَ
وَإِذَا
فَرَغَ مِنْ
الْقِرَاءَةِ
كُلِّهَا
فَذَكَرَ
مَعْنَى
حَدِيثِ يُونُسَ
Semure (r.a.)'dan
nakledildiğine göre, Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem) (namazda) iki defa susarmrş:
Namaza başladığında ve okumayı tamamen bitirdiğinde. Ravî (Eş'as rivayetine
devamla bir önceki 777.) Yunus hadisinin manasını nakletmiştir.
AÇIKLAMA: Eş'as'ın rivayet ettiği bu hadis-i şerifle bir
önceki hadis-i şerif arasında mana bakımından hiç bir fark yoktur. Çünkü bir önceki
hadiste birinci susma imam tekbir aldıktan sonradır. İkincisi de Fatiha ile
zamm-ı sureyi bitirdikten sonradır denilmekteydi. Burada ise, birinci susma
namaza başlandığında deniliyor ki, iftitah tekbiri alındığında denilmek isteniyor.
İkinci susma da kıraat tamamen bittikten sonra deniliyor ki, bu sözle de Fatiha
ve zamm-ı sure bittikten sonra demek isteniyor. Bu mevzuda bir önceki hadis-i
şerifin açıklama kısmında lüzumlu açıklama yapıldığında burada tekrara lüzum
görmüyoruz. Ancak burada şunu ifade etmek isteriz ki, Eş'as'ın rivayet ettiği
bu hadisin Resul-i Ekrem'e ulaşan başka bir senedine rastlanamamıştır.