DEVAM: 119-120 Namaza Subhaneke Duası İle
Başlanacağına Dair Hadisler
حَدَّثَنَا
حُسَيْنُ
بْنُ عِيسَى
حَدَّثَنَا
طَلْقُ بْنُ
غَنَّامٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
السَّلَامِ
بْنُ حَرْبٍ
الْمُلَائِيُّ
عَنْ
بُدَيْلِ
بْنِ
مَيْسَرَةَ
عَنْ أَبِي
الْجَوْزَاءِ
عَنْ
عَائِشَةَ
قَالَتْ كَانَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِذَا
اسْتَفْتَحَ
الصَّلَاةَ
قَالَ
سُبْحَانَكَ
اللَّهُمَّ
وَبِحَمْدِكَ
وَتَبَارَكَ
اسْمُكَ
وَتَعَالَى جَدُّكَ
وَلَا إِلَهَ
غَيْرَكَ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَهَذَا الْحَدِيثُ
لَيْسَ
بِالْمَشْهُورِ
عَنْ عَبْدِ
السَّلَامِ
بْنِ حَرْبٍ
لَمْ
يَرْوِهِ إِلَّا
طَلْقُ بْنُ
غَنَّامٍ
وَقَدْ رَوَى قِصَّةَ
الصَّلَاةِ
عَنْ
بُدَيْلٍ
جَمَاعَةٌ
لَمْ
يَذْكُرُوا
فِيهِ
شَيْئًا مِنْ
هَذَا
Aişe (r.anha)'den demiştir ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
namaza başladığı zaman: "Ey Allah'ım! Seni hamdin
ile tesbih ve tenzih ederim. İsmin mübarektir,
azametin yücedir. ve senden başka ilah yoktur"
derdi.
Ebu Davud dedi ki: Bu hadis Abdusselam b. Harb'den (rivayet
edilmiş şekliyle) meşhur değildir. Bunu Abdusselam'dan
sadece Talk b. cannam rivayet etmiştir. (Resulullah) Sallallahu aleyhi ve Sellem'in namaz kılma hadisesini Budeyl’den
bir cemaat daha nakletmiştir. Fakat onlar (namazda
dua’dan hiç bahsetmemişlerdir.
Diğer tahric: Müslim, salat Tirmizî, salat; vitir; İbn Mace, ikame, Darimî, salat: Ahmed b. Hanbel IH, 50, 69.
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerif iftitah
tekbirinden sonra bu kelimelerle dua etmenin meşruluğuna delalet etmektedir.
Nitekim Ömer, İbn Mes'ud, Evzaî, Sevri, Ebu
Hanife ve taraftarları da bu görüştedirler.
İmam
Ebu Yusuf'a göre ise, kişi bu duadan sonra bir de: ‘‘
Veccehtu vechiye lillezi feteressemavati vel arda hanifen müslimen vema ene minel müşrikin inne selati ve nüsuki ve mehyaye ve memali lillahi Rabbil alemin la şerike lehu ve bizalike umirtu ve ene evvelil müslimin’’ duasını 760 no'lu
hadis-i şerifte geçtiği şekilde sonuna kadar okur .Bu
duayı önce okuyup sonra sübhanake duasını da
okuyabilir. Bu hususta muhayyerdir. Ebu İshak el-Mervezî, el-Kadî Ebu Hamîd de bu görüştedir. Şafiî
ulemasına göre ise, önce ‘veccehtu’ duasını okur,
sonra ‘sübhaneke’ duası ilave edilir.
Musannif
Ebü Davud hadisin sonunda
bu hadisin zayıf olduğuna işaret etmiştir. Darekutnî de
bu hadisi merfu olarak tahrîc
etmemiş ve sağlam olmadığını söylemiştir. Ancak Hz. Ömer'e varan mevkuf
şeklinin sahih olduğunu söylemiştir. Ancak Tirmizî
ve İbn Mace de bu hadisi
rivayet etmişlerse de, bunların senedinde bulunan Harise hakkında Hafız İbn Hacer "zayıftır"
demiştir. îbn Hüzeyme de
onun hakkında "ehl-i ilmin güvenmediği bir
kimsedir" tabirini kullanmıştır. Fakat bu hadisin Hz Ömer'e ulaşan mevkuf
şekli hakkında ise sahih hükmünü vermiştir.
Ayrıca
bu hadisi Darekutnî, Malik b. Muğavvel'den
ve Enes b. Malik'-den de rivayet etmiştir. el-Hakim
ise, bu hadisin Hz. ömer vasıtasıyla Hz. Nebi'e dayandırılmasını zayıf bulmuş, fakat mevkuf şekli
İçin "sahih" tabirini kullanmıştır.
Netice
olarak şunu söyleyebiliriz: Bu hadis çeşitli senetlerle merf
u ve mevkuf olarak nakledilmiştir. Bunların bazısı zayıf basısı da sahihtir.
Bu sebeble zayıf olanlar sahihlerin desteğiyle
takviye edilerek zayıflıktan kurtulmuştur.
Hz.
Ömer'e dayanan mevkuf şekli hadis alimlerince sahih
görülmektedir. Fakat bu hadis mevkuf haliyle de merfu
hükmündedir. Çünkü bir saha-binin akılla bilinemeyecek bir meselede kendi
aklına dayanarak fikir beyan etmeyeceği kesindir. Bu itibarla Hz. Ömer'in bu
duayı okuması ve başkalarını da okumaya teşvik etmesi Resul-i Ekrem'den gördüğü,
işittiği içindir. Kendi fikri değildir. Öyleyse bu hadis merfu
ve sağlamdır, kendisiyle amel etmekte bir sakınca yoktur.
Müslim'in
Sahîh'inde rivayet ettiğine göre Hz. Ömer bu duayı
namazda yukarıda geçtiği şekilde ve seslice okurmuş. Said
b. Mansur'un, Süneninde rivayet ettiğine göre Ebu Bekr es-Sıddîk de namazın başında
bu duayı okurmuş.[Müslim, salat] Darekutnî,
bu duayı Osman b. Affan'dan İbn Münzir
de Abdullah b. Mes'ud'dan rivayet etmiştir. Yine Darekutnî'nin Esved'den rivayetine
göre Hz. Ömer bu duayı yanındakilere işittirecek şekilde sesli olarak okurmuş.
Hafız Tekıyyüddin'in beyanına göre, Hz. Ömer'in sesli
okuması halka öğretmek ve bu duayı okumaya teşvik içindi. Efdal
olan Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
ekseriyetle okuduğu gibi sessizce okumaktır.[İbn Mace, ikame]