DEVAM: 109. (Namaz
Kılanın Önünden) Geçişi Namazı Bozan Şeyler
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
شُعْبَةَ
حَدَّثَنَا
قَتَادَةُ
قَالَ
سَمِعْتُ
جَابِرَ بْنَ
زَيْدٍ
يُحَدِّثُ
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
رَفَعَهُ
شُعْبَةُ
قَالَ
يَقْطَعُ
الصَّلَاةَ
الْمَرْأَةُ
الْحَائِضُ
وَالْكَلْبُ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَقَفَهُ سَعِيدٌ
وَهِشَامٌ
وَهَمَّامٌ
عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ جَابِرِ
بْنِ زَيْدٍ
عَلَى ابْنِ
عَبَّاسٍ
ibn Abbas (r.a.)'dan
rivayet edildiğine göre (Katade'nin ravisi) Şu'be ref ederek: (Resulullah
Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: "Hayızlı kadın ve köpek
namazı bozar."
Ebu Davud dedi ki: Said,
Hişam ve Hemmam bu hadisi, Katade, Cabir b. Zeyd senediyle îbn Abbas (r.a.)'a
ait, mevkuf bir hadis olarak rivayet etmişlerdir.
Diğer tahric: Nesaî,
kıble
AÇIKLAMA: Bu hadis-i Şerifin zahirine göre hayızlı kadın
ve köpek, sütresiz namaz kılmakta olan bir kimsenin önünden geçecek olursa, bu
kimsenin namazı bozulur. Nitekim İbn Abbas (r.a.) ve Ata da bu görüştedirler.
Ancak bunlara göre namazı bozan köpekten maksat, kara köpektir. Nitekim İbn
Abbas (r.a.) ve Ata da bu görüştedirler. Nitekim İbn Abbas (r.a.)'ın rivayet
ettiği diğer bir hadis-i şerifte "köpek" yerinde "kara
köpek" tabiri geçmektedir.[bk. ibn Mace, ikame]
Ancak
bir önceki hadis-i şerifte açıklandığı gibi, ulemanın büyük çoğunluğuna göre
kadının sütresiz namaz kılan bir kimsenin önünden geçmesiyle o kimsenin namazı
bozulmaz. Sadece namazının sevabını azaltır. Ayrıca bu mevzuda hayızlı kadınla
hayızlı olmayan arasında bir fark yoktur. Bu hadisteki "hayızlı kadından
maksat da "hayız görme çağına erişmiş baliğa kadın"dır.
Saîd
b. Ebî Urve, Hişam b. Ebî Abdillah ed-Destuvaî ve Hemmam b. Yahya, bunların her
biri bu hadisi Katade'den rivayet etmişler, Katade de, Cabir b. Zeyd'den o da
Abdullah b. Abbas'dan rivayet etmiştir. Böylece bu hadis İbn Abbas'a ait bir
söz olarak kalmış Hz. Nebi'e isnat edilmemiştir.
Ancak
Şu'be yoluyla gelen rivayette bu hadis-i şerif Hz. Nebi'e ulaşmakta ve
"merfu hadis" niteliği kazanmaktadır.
Netice
olarak şunu söylemek mümkündür; Bu hadis-i şerif, mahfuz olan rivayetine göre
mevkuftur. Şaz olan rivayetine göre ise, merfu'dur.