بَاب مَا
يَقْطَعُ
الصَّلَاةَ
109. (Namaz Kılanın
Önünden) Geçişi Namazı Bozan Şeyler
حَدَّثَنَا
حَفْصُ بْنُ
عُمَرَ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ ح و
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
السَّلَامِ
بْنُ
مُطَهَّرٍ
وَابْنُ كَثِيرٍ
الْمَعْنَى
أَنَّ
سُلَيْمَانَ
بْنَ الْمُغِيرَةِ
أَخْبَرَهُمْ
عَنْ
حُمَيْدِ بْنِ
هِلَالٍ عَنْ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
الصَّامِتِ
عَنْ أَبِي
ذَرٍّ قَالَ
حَفْصٌ قَالَ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقْطَعُ
صَلَاةَ
الرَّجُلِ
وَقَالَ عَنْ
سُلَيْمَانَ
قَالَ أَبُو
ذَرٍّ
يَقْطَعُ
صَلَاةَ
الرَّجُلِ
إِذَا لَمْ
يَكُنْ بَيْنَ
يَدَيْهِ
قَيْدُ
آخِرَةِ
الرَّحْلِ الْحِمَارُ
وَالْكَلْبُ
الْأَسْوَدُ
وَالْمَرْأَةُ
فَقُلْتُ مَا
بَالُ
الْأَسْوَدِ مِنْ
الْأَحْمَرِ
مِنْ
الْأَصْفَرِ
مِنْ الْأَبْيَضِ
فَقَالَ يَا
ابْنَ أَخِي
سَأَلْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَمَا
سَأَلْتَنِي
فَقَالَ
الْكَلْبُ
الْأَسْوَدُ
شَيْطَانٌ
Ebu Zer' (r.a.)'den;
demiştir ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Erkeğin
önünde eğerin arka kemeri kadar bir nesne bulunmazsa eşek, kara köpek ve
kadın(dan birinin geçmesi onun) namazı(nı) bozar.
(Ravi Abdullah b. Samit
dedi ki;) Ben: "Ey Eba Zer, siyah köpeğin kırmızı köpekten, sarı veya
beyaz köpekten farkı nedir ki?" dedim. (O da); Ey kardeşimin oğlu, senin
bana sorduğun gibi ben de Resulullah (s.a.v.)'e sordum da, "Kara köpek
şeytandır" buyurdular, dedi.
Diğer tahric: Müslim,
salat; Tirmizi, salat; sayd; Nesaî, kıble; İbn Mace, ikame; Ahmed b. Hanbel V,
149, 151, 156, 158, 160; VI, 157, 280.
AÇIKLAMA: Hadisin Hafs b. Ömer yoluyla gelen
rivayetinde: "Nebi (s.a.v.) şöyle buyurdu: "Erkeğin önünde..."
denilmekte iken; Süleyman b. el-Muğire yoluyla gelen rivayette; "Ebu Zer
dedi ki: "Erkeğin önünde..." denilmektedir. Yani birincisinde rivayet
Nebi s.a.v'e ulaşmakta iken: ikincisinde Ebu Zer'de kalmaktadır. Buna göre ilk
rivayet merfu' iken ikincisi mevkuftur.
Hadis-i
şerifte sözü geçen üç şeyin namazı bozup bozmayacağı mevzuunda ilim adamları
arasında ihtilaf vardır. Bazı ilim adamlarına göre bunlar namazı hakikaten
bozarsa da imam Ahmed b. Hanbel'e göre sadece kara köpek namazı kesinlikle
bozmakla beraber, kadınla eşeğin namazı bozup bozmayacağı şüphelidir. Çünkü
köpeğin namazı bozmayacağına dair bu hadise aykırı düşen hiç bir haber yoktur.
Bu bakımdan köpeğin namazı bozacağı kesinlikle söylenebilir. Ancak eşek
hakkındaki İbn Abbas'dan rivayet edilen aşağıda tercemesini sunduğumuz şu
hadis-i şerif eşeğin namazı bozmayacağını ifade ettiğinden İmam Ahmed, eşeğin
namazı bozup bozmayacağı mevzuunda şüphelenmektedir.
"İbn
Abbas haber vermiştir ki, kendisi Veda Haccında bir merkeb üzerinde Hz. Nebi'e
gelmiş. Hz. Nebi de Mina'da cemaate namaz kıldırıyormuş. Merkeb saflardan
birinin arasına yürümüş, sonra İbn Abbas ondan inerek cemaatle birlikte saf olmuş.”[Müslim, salat]
Hz.
Aişenin rivayet ettiği 712 ve 716 numaralı gelecek olan hadis-i şerifler de
İmam-ı Ahmed'i kadının namazı bozup bozmayacağı mevzuunda şüpheye düşürmüştür.
Diğer
mezheb imamlarından İmam Malik, Şafiî ve Ebu Hanife hazretlerine ve halef ve
selefin cumhuruna göre namaz kılmakta olan kimsenin önünden köpek, kadın, eşek
ve daha başka bir şeyin geçmesi ile namaz bozulmaz. Bu görüşlerinin delili ise
720 Nolu, "kişinin namazını hiç bir şey bozmaz" hadis-i şerifidir. Bu
alimler mevzumuzu teşkil eden Ebu Davud hadisindeki "namazı bozar"
cümlesini "namazdaki huşu ve huzuru bozar ve sevabını azaltır" diye
tefsir etmişlerdir. Bazıları bu hadisin 720 no'lu hadis-i şerifle
neshedildiğini söylemişlerse de muhakkik ve müdekkik alimler bu iddiaya iltifat
etmemişlerdir. Çünkü zahiren birbirine aykırı gibi görünen hadis-i şeriflerin
aralarım te'lif imkanı mümkün olduğu müddetçe nesh cihetine gidilmez. Nitekim
beyan ettiğimiz şekilde ulema bu iki hadisin arasını te'lif etmişlerdir.
Hadiste
sözü geçen şeylerle namazın bozulduğunu iddia edenler, namazın bozulmasına
sebeb, bu üç şeyin şeytan manasında olmasını sebeb gösterirler ve
"köpeğin şeytan olduğu hadisle sabittir; kadının şeytanlığı da kurduğu
tuzaklardadır.Eşeğin şeytan olması ise, Nuh aleyhisselama gemide iken şeytanının
eşek suretinde gelmesindendir.” derler.
Mevzumuzu
teşkil eden hadis-i şerifle buna benzer bazı hadislerde kadının namaz kılanın
önünden geçmesiyle o kimsenin namazını bozacağından bahsedilmesi, kadının kadr-ü
kıymetini düşüren bir şey olarak anlaşılmamalıdır. Zira
Hüccetü'Hahi'I-Baliğa'da bunun hikmetinden bahsedilirken, "namaz Allah'a
yalvarış ve yakarıştır. Bu yakarışın huzur ve huşu içerisinde olması
gerekir.Kadınlarla bir arada olmak ve onlara yaklaşmak, onlarla sohbet etmek ve
hatta onlara bakmak sağlanması gereken bu huzur ve huşua manidir"
demektedir. Yoksa kadının kadr ve kıymetini düşürmek için değildir. Nitekim
İmam Nevevî Mecmu' isimli eserinde Mesruk'tan rivayet etmiş olduğu bir hadis-i
şerifte şöyle demektedir: "Hz. Aişe'nin bulunduğu bir mecliste namaza
mani hallerden bahsedilirken köpeğin, merkebin ve kadının da bu haller arasında
zikredilmesine şaşarak; bizi merkeb ve köpeklere mi benzetiyorsunuz? Halbuki
Resulullah (s.a.v.) namaz kılarken onunla kıblesi arasında karyolam üzerine
uzanır, yatardım."
Diğer
bir hadis-i şerifte Aişe (r.anha): "Ben hayızlı olduğum halde yatağımda
yatarken Resulullah (s.a.v.) namaz kılardı. Secdeye vardığında yerin dar olması
sebebiyle ayaklarımı secdegahından uzaklaştırır, sonra secde ederdi."
demiştir.
Bu
hadis-i şerifler gösteriyor ki, bundan maksat kendine malik olan bir kimsenin
önünde kadın olması veya önünden kadın geçmesi, onun namazına zarar vermez.