DEVAM: 101. Namaz
Kılanın Önüne Koyması Gereken Sütre
حَدَّثَنَا
حَفْصُ بْنُ
عُمَرَ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ عَوْنِ
بْنِ أَبِي
جُحَيْفَةَ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَلَّى
بِهِمْ
بِالْبَطْحَاءِ
وَبَيْنَ
يَدَيْهِ
عَنَزَةٌ
الظُّهْرَ
رَكْعَتَيْنِ
وَالْعَصْرَ
رَكْعَتَيْنِ
يَمُرُّ
خَلْفَ
الْعَنَزَةِ
الْمَرْأَةُ
وَالْحِمَارُ
Avn b. Ebî Cuhayfe
(r.a.), babası Ebu Cuhayfe'den rivayet ettiğine göre; Nebî (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) onlara Batha'da, önünde bir kargı dikilmiş olduğu halde öğle ile
ikindi namazlarını ikişer rekat kıldırmıştır. (Namaz esnasında) kargının
arkasından kadın da geçti eşek de.
Diğer tahric: Buharî,
vudu; salat; menakıb; Müslim, salat; Nesaî, salat; Darimî, salat; Ahmed b.
Hanbel, IV, 307, 309.
AÇIKLAMA: Ulemanın büyük çoğunluğu namaz kılan kimse ile
sütresi arasından geçmenin haram olduğunu söylemişlerdir- Ancak bundan dolayı o
kimsenin namazı bozulmaz. Nitekim ileride gelecek olan "Namazı hiç bir
şey bozamaz. Bununla beraber elinizden geldiği kadar (önünüzden) geçeni
men'etmeye çalışınız. Çünkü o şeytandan başka bir şey değildir"
anlamındaki 697 no'lu hadis-i şerif de bu görüşü desteklemektedir. Fakat
anılan hadis zayıftır. .
Her
ne kadar Müslim'deki; "Önünde deve semerinin arka kaşı boyunda bir
sütresi olmayan kimsenin namazını, kadın, eşek bir de kara köpek bozar"[bk. Müslim, salat] hadis-i şerifi bu
görüşe ters düşmekte ise de, bu hadisin hükmü; îbn Abbas'ın rivayet ettiği;
"Resulullah (s.a.v.) Mina'da sütresiz olarak namaz kıldırdığı sırada dişi
bir merkebe binerek karşıdan geldim. O zaman buluğ çağına yaklaşmıştım.
Saflardan birinin önünden geçtim. Merkebi otlasın diye salıverdim. Ondan sonra
safa girdim. Bu yaptığıma kimse ses çıkarmadı" mealindeki 715 numaralı
hadis-i şerifle neshedilmiştir.
Çünkü
bu hadise Veda haccında, Resul-i Ekrem'in irtihalinden seksen gün önce
olmuştur.
Müslim'in
bu hadisinin nesh edildiğini kabul etmesek bile, namazın bozulacağına dair
olan ifadelerim "Namazdaki huşu'un kaybolacağı" manasına almak ve
namaz kılan kimsenin önünden geçmenin haramlığını beyan için söylendiğini kabul
etmek yerinde ve isabetli olur.