بَاب صَفِّ
النِّسَاءِ
وَكَرَاهِيَةِ
التَّأَخُّرِ
عَنْ
الصَّفِّ
الْأَوَّلِ
97. Kadın Safları Ve
Birinci Saftan Geri Durmanın Keraheti
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الصَّبَّاحِ
الْبَزَّازُ
حَدَّثَنَا خَالِدٌ
وَإِسْمَعِيلُ
بْنُ
زَكَرِيَّاءَ
عَنْ
سُهَيْلِ
بْنِ أَبِي
صَالِحٍ عَنْ
أَبِيهِ عَنْ
أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
خَيْرُ
صُفُوفِ
الرِّجَالِ
أَوَّلُهَا
وَشَرُّهَا
آخِرُهَا
وَخَيْرُ
صُفُوفِ
النِّسَاءِ
آخِرُهَا
وَشَرُّهَا
أَوَّلُهَا
Ebu Hureyre (r.a.)'den;
demiştir ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Erkek saflarının en hayırlısı ilkidir, hayrı en az olanı da sonuncusudur.
Kadın saflarının en hayırlısı ise, sonuncusudur; hayrı en az olanı da
birincisidir."
Diğer tahric: Müslim,
salat; Tirmizî, mevakit; Nesai, imame, ibn Mace, ikame; Darimî, salat; Ahmed b.
Hanbel, II, 485, 247, 336, 340, 353, 367
AÇIKLAMA: Bilindiği gibi erkek saflarının birincisinin
hayırlı oluşu sevabça daha üstün oluşundandır. Çünkü Allah'ın rahmeti önce
birinci saffa sonra diğer saflara iner. Melaike-i kiram önce ilk saflar için istiğfarda
bulunurlar, sonra da diğer saflar için istiğfarda bulunurlar. Ayrıca 674.
hadis-i şerifte beyan edildiği gibi, birinci saffa aklı başında, faziletli kişilerin
durması emredilmiştir. Ayrıca birinci saffa duran kişiler, imamın okuduğunu
rahatça işitip zabt edebilmek imkanına sahiptirler. Nebi (s.a.v.)'in birinci
saffa üç defa ikinci saffa bir defa dua ettiği de rivayet edilmiştir. Allah
birinci safları dolduranlara rahmet eder, melekler de dua ederler ve safları
doldurmak için atılan adımdan Allah'a daha sevgili bir adım yoktur.[Mansur, Ali Nasif,
et-Tac (trc. B. Sadak), I, 455] Bütün bu hadis-i şerifler birinci saffın faziletini
göstermektedir.
Birinci
saffın hangi saf olduğu meselesi söz konusu olmuş ve bu mevzuda çeşitli
fikirler ileri sürülmüşse de gerçekte birinci saf imamı takib eden ilk saftır.
Netice
olarak şunu söylemek mümkündür:
1.
Sevabı en çok olan erkek saffı imamın arkasında bulunan ilk saftır.
2.
Sevabı en az olan erkek saffı da en geridekidir.
3.
Sevabı en az olan kadın saffı hemen erkeklerin arkasında bulunan ilk saftır.
4.
Sevabı en çok olan kadın saffı ise, kadın saflarının en gerisinde bulunan
saftır.
Kadın
saflarının en hayırlısının son saf olmasının hikmeti, erkeklerden uzak
bulundukları için onları görmemeleri ve hareketlerini görmedikleri, seslerini
işitmedikleri için de kalbleri bozulmadan huzur ve huşu’ içinde namaz
kılabilmeleridir. Ancak hadis-i şerifteki "kadın safları"ndan maksat
erkeklerle beraber namaz kılan kadınların teşkil ettiği saflardır.
Nevevî'nin
beyanına göre, kadınlar kendi aralarında cemaat teşkil ederlerse onların
safları da hüküm itibariyle erkek safları gibidir. Birinci safları aynen
erkeklerin birinci saffı gibi faziletçe ve sevabça üstündür.