بَاب
مَقَامِ
الصِّبْيَانِ
مِنْ
الصَّفِّ
96. Çocukların Saftaki
Yeri
حَدَّثَنَا
عِيسَى بْنُ
شَاذَانَ
حَدَّثَنَا
عَيَّاشٌ
الرَّقَّامُ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْأَعْلَى
حَدَّثَنَا
قُرَّةُ بْنُ
خَالِدٍ حَدَّثَنَا
بُدَيْلٌ
حَدَّثَنَا
شَهْرُ بْنُ
حَوْشَبٍ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ غَنْمٍ
قَالَ قَالَ
أَبُو
مَالِكٍ
الْأَشْعَرِيُّ
أَلَا
أُحَدِّثُكُمْ
بِصَلَاةِ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
فَأَقَامَ
الصَّلَاةَ
وَصَفَّ الرِّجَالَ
وَصَفَّ خَلْفَهُمْ
الْغِلْمَانَ
ثُمَّ صَلَّى
بِهِمْ
فَذَكَرَ
صَلَاتَهُ
ثُمَّ قَالَ
هَكَذَا
صَلَاةُ
قَالَ عَبْدُ
الْأَعْلَى
لَا أَحْسَبُهُ
إِلَّا قَالَ
صَلَاةُ
أُمَّتِي
Abdurrahman b.
Ganim'den; demiştir ki: Ebu Malik el-Eş'arî (şöyle) dedi: "Size Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in namazını anlatayım mı?
Namaz için kamet ettirir
ve önce erkekleri saf yapar, sonra çocukları onların arkasına sıraya koyar ve
onlar (ın hepsine birden) namaz kıldırırdı."
(Ebu Malik sözlerine
devamla Resul-i Ekrem'in) namazını (şöyle) anlattı: (Resul-i Ekrem safları bu
şekilde tertib ettikten) sonra: "İşte namaz böyledir" buyururdu.
(Ravi) Abdü'l-A'Ia dedi
ki, öyle zannediyorum ki, (Şeyhim Kurre b. Halid) Resul-i Ekrem "Ümmetimin
namazı böyledir” buyurduğunu söyledi.
Diğer tahric: Ahmed b.
Hanbel, V, 341, 342.
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerifin ön saflara erkeklerin
sonraki saflara çocukların ve daha sonra da kadınların durması lazım geldiğini
ifade etmektedir. Hadisin tamamı Ahmed b. Hanbel'in Müsned'inde daha genişçe
ve şu anlamda geçmektedir: "Ebu Malik el-Eş'arî'nin Eş'arîlere hitaben; Ey
Eşariler topluluğu, bir araya toplanınız. Size Resulullah (s.a.v.)'ın nasıl
namaz kıldığını göstereceğim, demesi üzerine Eş'arîler kadınlarım ve
çocuklarını topladılar. Önce abdest alıp Resul-i Ekrem'in nasıl abdest aldığını
gösterdikten sonra, ilerleyerek evvela erkekleri en önde saf yaptı, çocukları
onların arkasında, kadınları da çocukların arkasında saf yaptı."
Bu
rivayetten anlaşılıyor ki, erkeklerin hemen arkasında çocuklar saf teşkil
etmelidirler. Ancak çocukların saf teşkil etmeleri için iki veya daha çok
sayıda olmaları gerekir. O mescidde bir çocuk bulunması halinde bu çocuğun
erkek saflarına katılması gerekir. Ayrıca bir saf teşkil etmesi uygun değildir.
Kadınların
durumu ise, çocuklarınkine benzemez. Mescidde bir kadın dahi bulunsa, ayrı bir
saf teşkil etmesi gerekir.
Ulemanın
büyük çoğunluğunun görüşü böyle olmakla beraber Şafiîler, bazı Malikiler,
"Çocukların namazı güzelce öğrenmeleri bakımından her iki erkeğin arasına
bir çocuğun durması lazımdır" demişlerse de, bu hadis-i şerif onların
aleyhine bir delildir.
Ahmed
b. Hanbel'e göre ise, on beş yaşına girmeden veya akıl-baliğ olmadan, çocuğun
erkek saflarına katılması tahrimen mekruhtur.