بَاب
الْإِمَامِ
يَنْحَرِفُ
بَعْدَ التَّسْلِيمِ
71. İmam Selam
Verdikten Sonra (Sağına Veya Soluna) Döner
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
سُفْيَانَ
حَدَّثَنِي
يَعْلَى بْنُ عَطَاءٍ
عَنْ جَابِرِ
بْنِ يَزِيدَ
بْنِ
الْأَسْوَدِ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ
صَلَّيْتُ
خَلْفَ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَكَانَ
إِذَا
انْصَرَفَ
انْحَرَفَ
Cabir b. Yezid b.
El-Esved'in babası Yezîd'den naklettiğine göre (Yezîd şöyle) demiştir:
"Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in arkasında namaz kıldım.
Selam'ı verince (kıbleden sağına veya soluna) dönerdi."
Diğer tahric: Tirmizi,
salat; Nesaî, imame
AÇIKLAMA: Tirmizî'nin bu mevzuda rivayet ettiği hadis-i
şerifte ise, ifade şöyledir; Resulullah (s.a.v.) bize imam olur ve namazdan
sonra (kıbleden) her iki yanına da dönerdi." Tirmizî’nin rivayet ettiği bu
hadis hasendir. İlim adamları bu hadis ile amel etmektedirler. İmam iki yanının
herhangi birine dönebilir. Dilerse sağına, dilerse soluna her ikisi de Resul-i
Ekrem'den rivayet edilmiştir.
İmam
Begavî bu hususta şunları söylemiştir: "Efdal olan (kıbleden dönerken)
sağ tarafa dönmektir. Bununla beraber dönmek iki şekilde olabilir: a. Sağına
kıbleyi, Soluna da cemaati alarak.
Nitekim Ebü Hanife bu görüştedir. b. Soluna kıbleyi sağına da cemaati
alarak.
Kıbleden
sağa veya sola dönmenin hikmeti ise, namaz kılındıktan sonra camiye gelen
kimsenin, namazın kılındığının anlamasını te'min etmek ve yanlışlıkla cemaatin
arasına katılarak imama uymasını önlemektir.