DEVAM: 69. Birbirine
İmam Olan İki Kişinin Namazda Nasıl Duracakları
حَدَّثَنَا
حَفْصُ بْنُ
عُمَرَ
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
الْمُخْتَارِ
عَنْ مُوسَى
بْنِ أَنَسٍ
يُحَدِّثُ
عَنْ أَنَسٍ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَمَّهُ
وَامْرَأَةً
مِنْهُمْ
فَجَعَلَهُ
عَنْ
يَمِينِهِ وَالْمَرْأَةَ
خَلْفَ
ذَلِكَ
Enes (r.a.)'den (rivayet
edildiğine göre); Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Hazret-i Enes'le
onlardan bir| kadına imam olmuş; Enes'i sağına kadını da onun arkasına
durdurmuştur.
Diğer tahric: Nesai,
imame; Ibn Mace, ikame
AÇIKLAMA: Hadis-i şerifte ismi açıklanmayan kadının Musa
b. Enes'in ninesi, Müleyke (r.anha) olduğunu söyleyenler bulunduğu gibi,
Musa'nın annesi Ünımü Hayr olduğunu söyleyenler de vardır.
Hadis
bir erkekle bir kadının imam arkasında namaz kılmak istedikleri zaman nasıl
saf teşkil edeceklerini beyan etmektedir. Buna göre erkek, imamın sağına,
kadın da erkeğin gerisine durmalıdır. Kadınla erkeğin aynı safta durması
fitneyi mucib olduğundan Resul-i Ekrem (s.a.v.) ilk safa erkekleri erkeklerin
arkasına çocukları, çocukların arkasına da kadınları durdurmuştur.
Kadın
Ve Erkeklerin Aynı Safta Namaza Durmaları
Şayet
kadınla erkek yan yana namaza dururlarsa ulemanın büyük ekseriyetine göre,
namaz sahih olursa da Hanefî alimlerine göre erkeğin namazı fasittir, kadının
namazı ise fasit olmaz.
Ancak
kadınla yanyana namaz kılan erkeğin namazının bozulması için Hanefî alimleri on
şartın bulunması lazımdır demişlerdir. Bu on şart fıkıh kitaplarında yazılıdır.
Şayet bu on şart gerçekleşirse erkeklerin namazı bozulur. Şöyle ki, imama uyan
kadınlar erkeklerin saffı önünde bir saf teşkil etseler, bütün erkeklerin
namazları fasit olur. Erkeklerin arasında üç kadın bulunsa, bunların hem sağ ve
hem sol yanlarındaki birer erkeğin hem de arka cihetlerindeki her saftan üç
erkeğin namazı fasit olur.
Şayet
erkeklerin arasına iki kadın durursa, yanlarındaki bir erkek ile arka
cihetlerindeki yalnız iki erkeğin namazı bozulur. Daha arkada bulunanların
namazına bir zarar gelmez.
Aradaki
kadın bir tane olunca, sağ ve sol tarafındaki birer erkek ile arka tarafındaki
saftan bir erkeğin namazı fasit olur. Başkalarının namazları ise fasit olmaz.
Bilmen, Büyük İslam İlmihali, s.152.