DEVAM: 68. İmamın
Oturarak Namaz Kıldırması
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
وَيَزِيدُ
بْنُ خَالِدِ
بْنِ
مَوْهَبٍ
الْمَعْنَى
أَنَّ
اللَّيْثَ
حَدَّثَهُمْ
عَنْ أَبِي
الزُّبَيْرِ
عَنْ جَابِرٍ
قَالَ
اشْتَكَى
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَصَلَّيْنَا
وَرَاءَهُ وَهُوَ
قَاعِدٌ
وَأَبُو
بَكْرٍ
يُكَبِّرُ لِيُسْمِعَ
النَّاسَ
تَكْبِيرَهُ
ثُمَّ سَاقَ
الْحَدِيثَ
Cabir (r.a.)'den;
demiştir ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) hastalandı, biz de o,
oturduğu halde arkasında namaz'a durduk. Ebu Bekr (r.a.) Resul-i Ekrem
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in tekbirini cemaate duyurmak için tekbir
getiriyordu." Sonra bir evvelki hadisi aynen nakletti.
Diğer tahric: Buharî,
salat; ezan; taksiru's-salat; sehv; merza; Müslim, salat; Tirrnizi,salat;
Nesaî, eimme; iftitah; tatbik; İbn Mace, ikame; Darimî, salat; Muvatta, nida;
cemaa; Ahmed b. Hanbel, II, 230, 314,
341, 376, 411
AÇIKLAMA: Bu hadis ile ilgili hükümlere ve kaynaklara
bir evvelki hadiste işaret edilmiştir.
Hadisin
devamı Sahih-i Müslim'de şöyledir: "Resulullah (s.a.v.) (bir ara) bize
bakarak (namazı) ayakta kıldığımızı gördü, hemen bize işaret etti. Biz de
oturduk ve namazımızı ona uyarak oturduğumuz yerden kıldık. Selam verince şöyle
buyurdular: "Demin neredeyse İranlılarla, Romalıların yaptığını
yapıyordunuz. Onlar kıralları otururken ayakta dururlar. Siz öyle yapmayın,
imamlarınıza uyun, şayet imam ayakta kılarsa siz de ayakta kılın, oturarak
kılarsa siz de oturarak kılın."[Müslim, salat]
Yukarıdaki
hadislerden çıkarılan fıkhî hükümlere ek olarak; bu hadisten; müezzinin veya
herhangi birinin, imamın sesini iletmek için tekbir almasının caiz olduğu
anlaşılır.