بَاب
فِي
كَرَاهِيَةِ
التَّدَافُعِ
عَلَى الْإِمَامَةِ
59. İmam Olmakta
Münazaanın Keraheti
حَدَّثَنَا
هَارُونُ
بْنُ
عَبَّادٍ
الْأَزْدِيُّ
حَدَّثَنَا
مَرْوَانُ
حَدَّثَتْنِي
طَلْحَةُ
أُمُّ
غُرَابٍ عَنْ
عَقِيلَةَ
امْرَأَةٍ
مِنْ بَنِي
فَزَارَةَ
مَوْلَاةٍ
لَهُمْ عَنْ
سَلَامَةَ
بِنْتِ
الْحُرِّ
أُخْتِ
خَرَشَةَ
بْنِ الْحُرِّ
الْفَزَارِيِّ
قَالَتْ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ
إِنَّ مِنْ
أَشْرَاطِ
السَّاعَةِ
أَنْ يَتَدَافَعَ
أَهْلُ
الْمَسْجِدِ
لَا
يَجِدُونَ إِمَامًا
يُصَلِّي
بِهِمْ
Haraşeb.
el-Hurri'I-Fezarî'nin kız kardeşi Sellame binti'l-Hurr dedi ki; Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken dinledim: "Kendilerine
namaz kıldıracak imam bulamayarak, cemaatın biri birlerini öne itmeleri
kıyametin alametlerindendir"
Diğer tahric: İbn
Mace, ikame; Ahmed b. Hanbel, VI, 281.
AÇIKLAMA: Hadisin İbn Mace'deki rivayeti şu şekildedir:
"İnsanlar üzerinde bîr zaman gelecek, bir müddet duracaklar da kendilerine
namaz kıldıracak birisini bulamıyacaklar."
Hadisin
isnadında hali bilinmeyen iki ravi vardır. Bu yüzden İmam Şafiî ve daha başka
alimler hadisin zayıf olduğunu söylemişlerdir.
Hadisi
şeriften anlaşıldığına göre bir zaman gelecek müslümanlar: ya cehaletin
yaygınlaşmasından ya da aralarındaki ihtilaflardan dolayı kendilerine namaz
kıldıracak imam bulamayacaklar ve imam olması için biribir-lerini öne geçirmeye
çalışacaklardır. Bu hal, kıyametin küçük alametlerindendir.
Hadisin
manasını; cemaatten herbirinin kendisi imam olmak isteyeceği, başkalarını
imametten menedeceği, bu yüzden namaz kıldırmak içinkim-senin bulunamayacağı
şeklinde anlamak da mümkündür.